Tien vernieuwingsstappen voor D66

Jasper Diekema jasper.diekema at WANADOO.NL
Wed Feb 26 01:31:51 CET 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Jasper Diekema
Laan van Meerdervoort 187 A
2517 BA Den Haag
http://www.zo-maar.nl
http://home.wanadoo.nl/jf.diekema

  1.Van autisme naar lerende organisatie. Toelichting: D66 is teveel in
zichzelf gekeerd.

Jasper: Tsja een hele goede analyse van Hein, en ik ben het er ook voor een
groot gedeelte mee eens, maar anderzijds kun je ook spreken van  het feit
dat een politieke organisatie altijd autistisch is en dat het heel moeilijk
is di te doorbreken. En het feit dat er altijd bekende gezichten gekozen
worden is ook waar, maar goed: hoe komt het dat ze bekend zijn??
- Ze kunnen zichzelf goed verkopen, wat ook bij de politiek hoort
- Ze hebben echt iets te melden, wat natuurlijk van essentieel belang is!

  2.Van elitaire naar breed gedragen partij.

Jasper: Maar we zijn ook de partij van de nuance, en dat is nu eenmaal niet
populair bij de "lager" opgeleide. Waarom uberhaupt streven naar zo'n partij
als jij voorstaat... Iedereen partij heeft toch zo zijn vaste achterban.
Kijk, en dat wij worden gezien als elitair is toch alleen puur
conditionering. Ik voel me niet elitair hoor omdat ik studeer, vind ik ook
een onzin redenering als ik eerlijk ben.

  3.Van abstracte naar concrete taal.

Jasper: Daar ben ik het wel helemaal mee eens. We zijn niet echte
communicators, we willen het veel te moeilijk doen, terwijl het ook heel
simpel kan.

  6.Van overheidsdenken (topdown) naar burgerdenken (bottom up)

Jasper: Tsja dat zijn we toch altijd al geweest, we zijn altijd al een parij
van overwegend ambtenaren geweest en zo lang dat niet veranderd zal het top
down denken ook niet komen. Of je moet ambtenaren natuurlijk gaan
weigeren...

  7.Van Krönjuwelen naar levende onderwerpen.

Jasper: dit is natuurlijk onzin, onze speerpunten zijn nog wel degelijk van
belang, we moeten ze gewoon beter verkopen. Populistisch meedeinzen zou pas
verkeerd zijn....

  9.Van Den Haag naar de regio.

Jasper : Laten we er van maken van het Haagsche naar het Europese!

"

(D66 at nic.surfnet.nl).
alleen: SUBSCRIBE D66
alleen: SIGNOFF D66