dossier intellectuele eigendommen

Rikkert J. Swets r.swets at WARANDE.NET
Sat Feb 22 04:23:58 CET 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Beste Louis en anderen,

[knip]
Ik eerder:
> Zoals ik al aangaf, in het bericht waar je naar
> harde

fert 6565:
> Schandalig omdat , of het nou de ambtenaren zijn (verantwoordelijkheid
> ligt.......!), de 2e kamer
> als hoogste politieke orgaan nu eenmaal de voorbeeldfunctie heeft.  (Of ,
> komt de opmerking:
> "ook 2e kamer leden zijn gewone mensen" in dit licht voor de
vergoeilijkers
> van pas?

Ik volg uw redenering helemaal als bewezen was dat zich iets illegaals heeft
afgespeeld. Zoals ik eerder al aangaf is daarvan in dit specifieke geval
geen sprake (i.i.g. volgens het bericht dat ik erover vond). Er werd melding
gemaakt van problemen veroorzaakt door grote hoeveelheden MP3 bestanden op
de server, misschien heeft iemand een reservekopie gemaakt van zijn hele
CD-collectie, niet op bandje of  CD, maar als MP3. Heb ik ook, niks raars
aan en zeker niet illegaal...

Ik eerder:
> Bovendien zorgt deze

fert 6565:
> Belachelijk argument, ik heb hier diverse keren meningen gespuid en
> gereageerd op anderen
> waarbij ik een ander stelsel voorstel via een download heffing (die
helemaal
> niet hoog hoeft te zijn en totale vrijheid kan geven in de aard van
verkeer
> van intellectuele eigendommen) wat klopt met de nieuwe media. Pak nou niet
> het cliché
> "kruistocht tegen" want ik weet ook wel dat dergelijke moeite geen zin
heeft
> met het huidige bestel.

Het probleem van uw voorstel werd al mooi aangegeven door Henk van Lingen.
Als je een auteursrechtenheffing op alle downloads stelt moet ik dus betalen
voor informatie die ik van mijn computer thuis download als ik elders ben.
Ik moet iemand anders geld betalen om een artikel wat ik heb geschreven van
mijn eigen computer te downloaden. Ook moet ik die heffing betalen voor
rechtenvrije gegevens. Ik heb als ik studeer vaak een livedebat uit de
tweede kamer aanstaan, dat gaat aardig in de papieren lopen, een aantal uur
per dag een "stream" van een paar honderd Kb per seconde...

Ik eerder:
> eens,

fert 6565:
> Een opmerking uit de lucht, net zoals een gedeelte de post scriptum van
Bert
> Bakker over dit onderwerp , maar
> daar ga ik nog op reageren

Een voorbeeld:
" In Nederland werden vorig jaar 120 miljoen blanco 'dragers' (vooral
cd-r-schijfjes) verkocht, viermaal zoveel als bespeelde cd's. Dat zou erop
wijzen dat de blanco cd's uitsluitend worden gebruikt om illegale muziek op
te branden."

Het is mij onduidelijk hoe het genoemde feit tot de genoemde conclusie
luidt, het lijkt mij een drogredenering

Ik eerder:
> Er wordt altijd vanuit

fert 6565:
> Als het om muziek of film (mpeg) laten we maar zeggen 95%
> Welke mp3 bestanden dan legaal zouden zijn. De kopieën van CD eigenaren,
> voice mail , en
> grappige bestandjes die iedereen wel eens krijgt toegetuurd. Legale mp3's
> worden nauwelijks verkocht, alle betaal
> download sites gaan over de kop of hebben een marginale omzet.

Waar komt die 95% vandaan? We hebben het hier toch over dataverkeer? Ik
veroorzaak meer dan 500 MB per maand aan verkeer van MP3's van mijn
thuiscomputer naar mijn workstation elders, gewoon om te luisteren. Ik heb
al rechten over deze muziek betaald toen ik de CD kocht, ik verplaats de
gegevens echter niet door de CD fysiek te verplaatsen maar via het net.
Volgens mij doe ik dan niks illegaals, mits ik de betreffende bestanden weer
wis als het een publiek/gedeeld workstation betreft. Ook worden regelmatig
gratis "demo" MP3's en filmpjes uitgegeven, die zijn juist bedoelt om te
verspreiden.
Het is zeker niet zo dat ik ontken dat er veel illegaal verkeer in muziek en
films is, ik maak echter wel bezwaar tegen de houding dat eenieder die veel
dataverkeer veroorzaakt of veel MP3, MPEG of andere mediabestanden per
definitie crimineel is.

Ik eerder:
> Dat is niet waar, voorbeelden te
> percentage
CD's

fert 6565:

> Surf eens rond,
> het laatste nieuws is een onderzoek in China waaruit bleek dat het
> percentage illegale software boven de 93% zit
> laat staan muziek , zullen we daar 100% van maken? , lol

Dat er in China op dit gebied van alles mis is bestrijd ik niet. De Chinese
overheid trad hier tot voor kort ook in het geheel niet tegen op. Iets
minder dramatische cijfers (minder maar nog steeds dramatisch) schijnen te
gelden voor Indonesie en diverse andere landen. Realiseer je echter wel dat
het hier om vaak door de lokale overheid oogluikend toegestane productie op
industriele schaal. Niet echt relevant als je het hebt over privegebruikers
die MP3-tjes al dan niet legaal versturen, maar daarom niet minder een
probleem. Dit probleem los je echter niet op met een heffing op dataverkeer.
Ik verwacht eigelijk weinig meningsverschillen over de mogelijke
oplossingen; productie en handel van in massa geproduceerde illegale CD's
tegengaan. Dat is een strijd tegen fabrieken die CD's persen, niet tegen
thuisgebruikers met CD-writers (maar ook deze moet je wel aanpakken).

Laat ik het eens over oplossingen hebben, want zoals ik al aangaf ontken ik
het probleem niet. Volgens mij kan een aantal deelproblemen worden
onderscheiden:
- De massaproductie van illegale CD's in een groot aantal, veelal
niet-Westerse, landen
- Het illegaal kopieren van CD's door individuele gebruikers met CD-branders
- Het illegaal uitwisselen van computerbestanden waar auteursrecht op rust

De massaproduktie en -distributie van illegale CD's kan wat mij betreft
hetzelfde worden bestreden als de massaproduktie van andere illegale
produkten (bijvoorbeeld XTC). De overheden waar deze produktie plaatsvind
moeten natuurlijk onder druk worden gezet om deze produktie tegen te gaan.
Ik kan hier weinig interessants over suggereren.

Het illegaal kopieren van CD's door individuele gebruikers is volgens mij
moeilijk tegen te gaan zonder het legaal kopieren te bemoeilijken. Het
effectief beveiligen van CD's tegen kopieren lijkt onmogelijk. Een heffing
op blanke CD's vind ik onacceptabel omdat het ook het legaal gebruik belast.
Dan blijft er maar een ding over; als er aanwijzingen zijn dat iemand iets
strafbaars doet een onderzoek instellen en als er bewijs is van strafbare
feiten overgaan tot vervolging. Lijkt me niet meer dan normaal.

Dan het illegaal uitwisselen van bestanden. Er geld eigelijk hetzelfde als
voor het kopieren van CD's, het is eigelijk niet mogelijk legaal en illegaal
verkeer te onderscheiden en een heffing op al het dataverkeer beprijst ook
hier onterecht het legaal gebruik. Ook hier geld: als er aanwijzingen zijn
dat iemand iets strafbaars doet een onderzoek instellen en als er bewijs is
van strafbare feiten overgaan tot vervolging.

Dan blijft er nog een ding onbesproken. Is er aanleiding om de rechten van
burgers aan te tasten om boverstaande problematiek tegen te gaan. Hoewel ik
denk dat het recht op eigendom wordt geschaad door deze illegale
verspreiding van beschermd materiaal ben ik daar heel voorzichtig mee.

groeten, Rikkert