[dossier intellectuele eigendommen]

Bert Bakker bbakker at USA.NET
Thu Feb 20 21:42:36 CET 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Ja, en ik heb het ook in de krant gelezen. Maar eerlijk gezegd geloof ik er
geen barst van - en al helemaal niet van de suggestie dat de kamerleden dat
zouden doen. In de eerste plaats hebben ze het te druk om echt in flinke
getale MP3's binnen te halen. Bovendien weten de meeste collega's helemaal
niet hoe ze een document opslaan, of hoe ze het kunnen terugvinden. En áls
kamerleden dat al zouden doen, dan toch eerder op de laptop thuis, maar daar
saven ze het op de harde schijf van de laptop, en minder snel op de servers
van de Kamer (dan moet je al echt weten hoe dat moet). Dat sluit trouwens niet
uit dat er onder de medewerkers -zowel van fracties als van de Kamer zelf- wel
slimmeriken zitten die dat doen.
Overigens, natuurlijk krijgen ook kamerleden via e-mail af en toe allerlei
bestanden toegezonden - ook de grappige, zoals iedereen, nietwaar. De
jpg'tjes, mpeg's en pps-bestandjes komen in grote getale binnen. Maar er zijn
vrij strikte grenzen aan de (omvang van) mailboxen, dus daar kan het ook niet
echt in zitten.

Groeten,

Bert Bakker.

p.s. En dat alles laat onverlet dat ik vind dat het 'intellectuele eigendom'
natuurlijk van belang is, maar dat het vooral de muziekindustrie zelf is die
het heeft laten zitten, door ach en wee te roepen, maar na te laten een
strategie te ontwikkelen waardoor men kon meeprofiteren in de nieuwe
technologie. Wet van de remmende voorsprong. Waardoor jongeren genoeg hebben
van de cd-industrie (met z'n vooral in Nederland veel te hoge prijzen), en hun
eigen cd-uitgever worden. Geef ze eens ongelijk.

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Beste lijsters,

gister of eergister op radio 1 het nieuws dat de 2e kamer server
overbelast raakt door het veelvuldig verkeer van (illegale)  muziek mp3's
om maar aan te geven dat zelfs ons hoogste politieke orgaan geen
enkele gêne heeft om alle wetten te overtreden.

Gewoon in één woord: SCHANDALIG

het is zo normaal dat ik bij mijn weten geen enkele krant het
überhaupt nieuws vond.  Misschien hebben anderen van deze
lijst wel ergens iets in de schrijvende pers gelezen.

louis

(D66 at nic.surfnet.nl).
alleen: SUBSCRIBE D66
alleen: SIGNOFF D66