De strategie van Sadam

Cees Binkhorst cees at BINKHORST.XS4ALL.NL
Thu Feb 20 20:13:28 CET 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

"Rikkert J. Swets" <r.swets at warande.net> schreef:
> [...]
> Irak ten spijt heb ik tot op heden weinig gehoord over de strategie
> van Irak en Sadam in een mogelijke oorlog. Men lijkt er van uit te
> gaan dat de (waarschijnlijk) komende oorlog zich laat vergelijken met
> de vorige, met dit verschil dat de VS nu wel opmarcheren tot Bagdad,
> zonder veel verdere tegenstand. Nou kan ik best begrijpen dat de VS
> Sadam graag afschilderen als leeghoofd, maar ik schat hem slimmer in
> dan dat. Ik verwacht dat de Iraakse militaire strategen zich al wel
> een tijdje hebben voorbereid op een nieuwe confrontatie met de VS.

Als ie zo slim is als jij denkt heeft hij vast gekeken naar de
voorbereidende oefeningen van de VS.
Dan zou hij wel eens voor verrassingen kunnen zorgen.

In een van de simulaties heeft een groep nagenoeg alle troepen op
afstand gehouden met heel conventionele (maar ongebruikelijke)
middelen, met een verrassende techniek.
Zoals b.v. bootjes met explosieven sturen, terwijl dat toch net in 't
echt gebeurd was (tanker in MO).

> Hoewel ik hier niet voor ben opgeleid doe ik een schot voor de boeg...
> Allereerst constateer ik de militaire superioriteit van de VS, zowel
> kwantitatief als kwalitatief. Een frontale conventionele militaire

Kruisraketten en smart bommen gedurende een/twee weken en onderwijl
de oliebronnen veilig stellen door speciale troepen.

> [...]
> succesvol gebruik van guerilla tactieken in bijvoorbeeld Vietnam,
> Somalie en recentelijk in Afganistan (Bin Laden nog steeds vrij, Al
> Qaida uitgewaaid over de wereld). Mijn suggestie aan Sadam zou dus
> zijn: ga ondergronds. "Zodra de VS aanvalt, verdwijn met je getrouwen,
> probeer met guerilla's de afgelegen gebieden te controleren en met
> terreur het "overgangsbewind" te ondermijnen." In dit scenario winnen
> de VS weliswaar snel een slag, maar vrees ik dat ze uiteindelijk de
> oorlog verliezen. Ik verwacht dat de voorbereidingen hiervoor al zijn

Ik zou in ieder geval niet als een sitting duck wachten, en Saddam
denkt al in oorlog/vijandstermen gedurende z'n hele leven.
Westerse strategen niet.

> Rikkert J. Swets Anticipatory plagiarism occurs when someone steals
> your original idea and publishes it a hundred years before you were
> born. (Robert Merton)

Cees (already with  the friday afternoon blues)
Anticipatory stealing occurs when somebody downloads your original
song a hundred years before you were born (fertilason ad 1903)