toevoeging aan dossier intellectuele eigendommen

Cees Binkhorst cees at BINKHORST.XS4ALL.NL
Mon Feb 17 08:35:33 CET 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

"fert 6565" <fert6565 at hotmail.com> schreef:
>       Zaterdag, 15 februari 2003 - De Amerikaanse economie is vorig
> jaar meer dan negen miljard dollar aan inkomsten misgelopen door het
> illegaal kopiëren buiten de Verenigde Staten. Dit stelt de

Deze berekening is dus op geen enkele manier te volgen.

> [...]
>
>       De IIPA heeft diverse landen onder de loep genomen om een indruk
> te krijgen van de mate waarin inbreuk op het auteursrecht wordt
> gepleegd. Van de 63 onderzochte landen zijn er 56 op een
> 'interesselijst' gezet. Landen op deze interesselijst worden actiever
> in de gaten gehouden dan andere.
>
>       International Intellectual Property AllianceChina is volgens het
> koepelorgaan het land waar het meest illegaal wordt gekopieerd.
> Volgens berekeningen van IIPA is China goed voor 1,85 miljard dollar.
> Ter illustratie: 93 procent van de zakelijke software en 90 procent

Bij alle cijfers die hierover te berde worden gebracht is de volgende
link belangrijk:
http://www.iipa.com/special301_TOCs/2003_SPEC301_TOC.html
APPENDIX B Methodology Used to Calculate Estimated Piracy Losses and
Piracy Levels

Cees: Deze appendix is wel vermeld op de website, maar dus niet
beschikbaar voor downloading.

Met andere woorden, 'jullie geloven me maar :)'

Overigens wordt Nederland niet vermeld op deze pagina's, anders dan
dat er 'OO' vermeldt staat in de kolom 1998 op pagina 2 in een van de
PDF-charts.
Helaas wordt niet uit de doeken gedaan wat 'OO' betekent.

Als ik die site zo bekijk, rijst bij mij de vraag 'Wat voor kosten
maken de landen die hier allemaal in gemoeid zijn, en hoeveel
bedragen die?'
Dus niet alleen politie, rechters, gevangenissen, e.d., maar ook b.v.
de speciale verminderingen in invoerrechten e.d. die landen genieten
op de VS-markt op hun export naar de VS.
Zijn dit geen kruissubsidies voor de Copyright-industrie?

>       mvg , louis

Groet,

Cees