Identificatie moet vanaf twaalf jaar

Herman Beun herman.beun at TISCALI.BE
Sun Feb 16 22:08:44 CET 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Joost Wery schreef:

> Raar dat ze concluderen dat het in strijd is met art. 8 EVRM.
> In Belgie hebben ze toch al jaren een algemene
> indentificatieplicht?

Klopt, goed punt. Een verschil is wel dat de plicht in België pas vanaf
15 jaar geldt, maar of dat voldoende is om in overeenstemming te zijn
met het EVRM?

Het CPB hamert er nogal op dat de regering niet motiveert wat de
maatschappelijke noodzaak is voor zo'n identificatieplicht, iets wat
kennelijk door het EVRM vereist wordt. Misschien is dat het, en heeft de
Belgische regering destijds zijn huiswerk beter gedaan dan de
Nederlandse. Op internet heb ik daar vooralsnog niks over kunnen vinden.

/Herman