Muziekindustrie in de vs

Mark Koek mark at KOEK.NET
Sat Feb 15 17:05:12 CET 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Christian Höhne Sparborth schreef:

> Om even te citeren uit de American Heritage Dictionary of
> English, editie 2000 (en te vinden op www.dictionary.com) :
>
> piracy:
> 1. a. Robbery comitted at sea
>    b. A similar act of robbery, as the hijacking of an airplane.
> 2. The unauthorized use or reproduction of copyrighted or
>    patented material: software piracy.
> 3. The operation of an unlicensed, illegal radio or television
>    station.

Ik weet dat het woord zo gebruikt wordt, en ongetwijfeld staat het ook al zo in
sommige woordenboeken. Dat neemt niet weg dat ik vind dat de connotatie met een
ernstig misdrijf (waar het gebruik van het woord om begonnen is vermoed ik) niet
handig en misplaatst is. Het maakt discussies in elk geval niet helderder, vind ik..

 > Toen René Diekstra
> besloot om hele hoofdstukken uit andere boeken te kopiëren
> en als zijn eigen werk uit te geven, stal hij toen?

Nu heb je het over plagiaat, da's een heel andere discussie. Maar ook daar geldt
dat het 'stelen' wordt genoemd om er een afkeurende lading aan te geven, niet
omdat het preciezer weergeeft waar het om gaat.

Maar nogmaals, plagiaat is iets heel anders dan schending van auteursrecht.

Mark

[ik splits de mails weer, vind ik handiger dan lange epistels over meerdere
onderwerpen]