Muziekindustrie in de vs

Christian Höhne Sparborth christian at TREKTODAY.COM
Sat Feb 15 15:32:39 CET 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Mark,

> Ik het al vaker gezegd maar ik blijf erop hameren:
> "piraterij" is een ernstig geweldsmisdrijf waarbij schepen
> met lading en al worden gestolen en de bemanning vaak wordt
> vermoord. Met het kopiëren van een CD heeft dat niks te maken.

Dat is een van de definities van piraterij. Een andere is
het illegaal opereren van een radiostation, waarbij de enige
connectie met de zee is het feit dat radiopiraten vroeger vanaf
zeeschepen uitzonden. Maar ondertussen is "piraterij" wel een
vrij ingeburgerde term geworden voor "het illegaal kopiëren van
een CD," en in ieder geval een veel kortere.

Om even te citeren uit de American Heritage Dictionary of
English, editie 2000 (en te vinden op www.dictionary.com) :

piracy:
1. a. Robbery comitted at sea
   b. A similar act of robbery, as the hijacking of an airplane.
2. The unauthorized use or reproduction of copyrighted or
   patented material: software piracy.
3. The operation of an unlicensed, illegal radio or television
   station.

> Evenzogoed is het downloaden van een MP3 zonder toestemming
> van de platenmaatschappij geen "stelen" - niemand is iets
> kwijt, hooguit loopt iemand inkomsten mis.

Ook dat hangt weer af van je definitie. Toen René Diekstra
besloot om hele hoofdstukken uit andere boeken te kopiëren
en als zijn eigen werk uit te geven, stal hij toen? De
oorspronkelijke auteur was niks kwijt, maar ik zou dit wel
stelen willen noemen. Op dezelfde manier kunnen artiesten wiens
liedjes zonder enige compensatie op gebrande CDs worden
doorverkocht / gedownload vanaf internet zich met recht
bestolen voelen.

*

En uit je andere mail:

> Het economisch belang is lang niet groot genoeg om de
> vergaande inperking van burger- en consumentenrechten te
> rechtvaardigen die deze bedrijven bepleiten (en deels al
> gerealiseerd hebben).

Voor die bedrijven geldt natuurlijk alleen maar hun
economisch belang, maar voor mij is in deze hele
zaak het cultureel belang eigenlijk het voornaamste.
Op het moment dat een grote groep mensen muziek
downloadt zal er onvermijdelijk een verschraling van
het aanbod ontstaan, een gevaar dat ook geldt voor
het aanbod van films. Ik weet niet of de oplossingen die
deze bedrijven voorstellen nu de beste zijn, maar dat er
een oplossing voor het probleem moet komen lijkt me wel
duidelijk.

Christian