Gevaarlijk wonen (lang bericht)

Bart Meerdink bmeerdnk at TELEKABEL2.NL
Thu Feb 13 23:52:03 CET 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Cees Binkhorst wrote:

[knip]

> Ook van het ministerie van Verkeer en Waterstaat krijgt Schiphol alle
> ruimte. Uit een intern controlerapport van het ministerie blijkt dat
> de uitbreiding van Schiphol, inclusief vijfde baan, naar schatting
> 3,3 miljard euro heeft gekost. De Tweede Kamer keurde ooit een
> begroting goed van 1,2 miljard. Waar het verschil in zit? Moeilijk te
> zeggen, stelt de de accountant. Er bestond geen 'eenduidige
> projectorganisatie met centrale sturing en financiering'.
> [knip]

Een bekend verschijnsel: de zaken worden schaamteloos en straffeloos
anders voorgesteld om de besluitvorming in gewenste richting te sturen.
Verantwoordelijkheid wordt nooit vastgesteld, laat staan genomen.

> Toen Milieudefensie ging meepraten over geluidscontouren,
> meetinstrumenten, risico-analyses en andere ingewikkelde zaken, had
> Cerfontaine zijn belangrijkste tegenstander onder controle. 'Toen
> hebben we de strijd verloren', zegt Wijnand Duyvendak, indertijd
> voorman van Milieudefensie en nu Kamerlid voor GroenLinks.

Dit is voor mij het interessantste punt van de posting: moet aan
confrontatie en aktie vastgehouden worden wegens het gevaar van
inkapseling bij allerei (inspraak) procedures? Werkt constructief
overleg tussen ongelijke partijen wel?

> Noot Cees: Participatie wordt ingezet als legitimatie en maskering
> van macht. Een instelling die participatie in het beleid verwerkt,
> versterkt zo zijn positie. Bij het doordrukken van beslissingen kan
> immers als belangrijk argument worden gebruikt dat de 'slachtoffers'
> van het beleid bij de vaststelling ervan zijn betrokken.
> (proefschrift J.J.M. ten Dam 24-10-1997 Gezonde Stadsgezichten)

[knip]

[verhaal vergiftigde koeien Pauw en anderen]

> [...]
> veiligheid van vlees en zuivel in het geding is.'
> 'Olieresten en gas in de grond en het water,' legt Van Hoogstraten
> Terpstra uit, 'worden omgezet in koolstofdisulfide (CS2) die de
> veesterfte van Pauw veroorzaakt. De in de publiciteit veelvuldig
> besproken zaak-Pauw staat symbool voor wat is aangetroffen in Noord-
> en Zuid-Holland, Friesland en Groningen. Een intrigerend en
> verontrustend detail is dat verzekeringsmaatschappij Delta Lloyd
> heeft besloten geen verzekeringen meer af te sluiten. Dit is voor de
> maatschappij economisch niet meer verantwoord.'

Dus in plaats van toe te juichen dat er meer duidelijkheid komt over een
belangrijke problematiek breekt er paniek uit en is de impuls om men te
ontkennen, te bagatelliseren en te neutraliseren.

[knip]

Oei wat een lang stuk, en je springt een beetje heen en weer tussen
schiphol en de andere onderwerpen. Toch wel belangwekkend.

Bart Meerdink