Voorlopige blokkade hulp aan Turkije

Bart Meerdink bmeerdnk at TELEKABEL2.NL
Thu Feb 13 00:16:51 CET 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Joost Wery wrote:

> Reden te meer om te zorgen dat de Turken geen raketten op hun kop krijgen.
> Wat mij betreft moeten we die Patriots dus inderdaad gewoon sturen.
>
> De PvdA vindt dat het belang van de NAVO wordt geschaad omdat er nu
> bilateraal hulp wordt geboden. Volgens mij is het belang van de NAVO er
> niet
> zozeer mee gediend dat we wachten tot er unaniem besloten wordt. Het belang
> van de NAVO wordt veel meer gediend als lidstaten erop kunnen vertrouwen
> dat
> wanneer zij zich bedreigd voelen en om hulp vragen, deze (defensieve) hulp
> [...]

Turkije wordt dus helemaal niet bedreigd. Net of Irak zo'n powerhouse
is. Alleen voordat de VS via/i.s.m. Turkije Irak aanvallen is het altijd
meegenomen als ze niet te kwetsbaar zijn voor wat Irak terug doet, of
dat nou militaire of civiele doelen betreft.

Het vragen om steun door de VS en later Turkije op verzoek van de VS is
gewoon misbruik van de NAVO-structuur om de leden van het
bondgenootschap te tot meewerken aan de aanval tegen Irak te dwingen. De
taal die Rumsfeld en collega's gebruiken tegenover idereen die niet mee
het oorlogspad opgaat is werkelijk beneden alle peil. De VS zijn bezig
in snel tempo alle internationale organen af te breken.

Het is een beetje zo van wil je die man even voor me vasthouden zodat ik
hem op mijn gemak in elkaar kan slaan, maar dan in oorlogstermen vertaald.

Bart Meerdink

PS. Nu is de VS nog een democratie, maar een wolf in schaapskleren die
daar president wordt en de rest van de wereld mag kijken of de VS nog in
toom te houden is, we zullen nog met weemoed aan het zwakke Irak
terugdenken.