Ons Congres

Michiel Scheffer D66 mrsch002 at PLANET.NL
Mon Feb 10 16:56:45 CET 2003

Beste Kees,

Ik reageer grqqg op je opmerking over het Congres en over de presentatie van Constantijn en mij. In de eerste plaats ,oet je de vernieuwing van Constantijn en mij vooral zien in een verniewing in manier van werken. In de programmacommissie hebben we het proces van visievroming uit het stadium van ambacht gehaald. We hebben ook gewerkt vanuit het consistent uitwerken van een sociaal liberale gedachte. We hebben samenhang gebracht daar waar allereerst opportunisme bepalend was voor de inhoud van het programma.

De kracht van Constantijn en van mij is niet dat we zelf originele denkers zijn. Onze kracht is dat we kunnen organiseren en dat we ruimte en structuur geven aan mensen die inhoudelijk vernieuwend kunnen zijn. Ik vind het geweldig dat anderen  brilliant willen wijn: het wemelt van de mensen die inhoudelijk origineel en brilliant zijn. Het enige originele voorstel dat ik ooit heb bedacht is een belastinghervorming. Beide excelleren we in het ontwerpen vqn een financieel economische beleid en het doorrekenen van verkiezingsprogramma's. Beide kunnen we ook een visie op lange termijn ontwikkelen en daaraan vasthouden.  Beide kunne  we zorgen voor een goed inhoudelijk kader en uitvoering.

Daarom is het spijtig dat Constantijn niet gekozen is in het bestuur. Hij had anderen kunnen mobiiseren daar waar Hoekema vooral gehandicapt wordt door zijn eigen ijdelheid.  Ik heb ook niet de pretentie in de eerste kamer met een afwijkend geluid te komen  wel dat ik het wil organiseren en heb bewezen het kunnen organiseren. Ik heb dat ook kunnen organiseren in een partij die in wezen geen vernieuwing wil en bij elke kans die ze krijgt daarvoor niet kiest. Dat dwingt ook vernieuwers om voort te gaan als wolven in schaapskleren: want wij kiewen altijd maar weer voor schapen. Dat verklaart ook mijn invalshoek op het congres: wel onderscheidend maar niet hemelbestormend.

Wat mij spijt uit een uitspraak als de jouwe is dat we geen vooruitgang maken. Want Hoekema of Dolmans is wel een verschil zoals ook  Hessing of Scheffer een verschil maken.

VrGr

Michiel Scheffer