Oorlog Irak onvermijdelijk

Herman Beun herman.beun at TISCALI.BE
Fri Feb 7 00:31:39 CET 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Mark Giebels schreef:

> De vraag was nooit of die oorlog er kwam, maar
> wanneer. Wat dat betreft is er weinig veranderd.

OK, maar voor dat 'wanneer' bevestigt dat dus juist dat beiden de
veiligheidssituatie (en 9/11, de Al Quaeda link) goed kunnen gebruiken
als electorale bliksemafleider: Sharon zit midden in een
corruptieschandaal dat hem even de kop leek te gaan kosten, en Bush
vindt het gezien de economische situatie ook wel best dat er even
niemand op zijn reagonomische vingers kijkt.

> Tsja, Frankrijk heeft belangrijke oliemaatschappijen die graag
> meegraaien in het post-Saddam tijdperk. Zou mij niets verbazen als het
> verzet van Frankrijk tegen een oorlog hier hoofdzakelijk op is
> gebaseerd.

Frankrijk heeft inderdaad altijd al economische belangen in de Arabische
wereld gehad, en als ik me goed herinner is Total zo'n beetje de laatste
westerse oliemaatschappij die nog belangen heeft in Irak. Maar de Franse
publieke opinie is fel tegen een oorlog, die zal toch een geloofwaardig
verhaal voorgeschoteld moeten krijgen.

/Herman