Oorlog Irak onvermijdelijk

Mark Giebels mark at GIEBELS.ORG
Thu Feb 6 23:41:04 CET 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

<-----Original Message----->

> From: Herman Beun
> Mij lijkt dat de gewetenloze manier waarop zowel
> Sharon als Bush hun binnenlandse korte-termijn doelen aan het
realiseren
> zijn (herverkiezing resp. twee weken geleden en in 2004) daar een niet
> onbelangrijke rol in spelen.

Voor beiden betwijfel ik of dit op waarheid berust. Sharon is altijd al
een havik geweest en in de VS wordt al een aantal jaren (ook voor 11
sept) door iedereen (zowel Democrats als Republicans) geroepen dat een
tweede golfoorlog een kwestie van tijd is. De vraag was nooit of die
oorlog er kwam, maar wanneer. Wat dat betreft is er weinig veranderd.

> In mijn ogen is daarom de enige staatsman op het wereldtoneel op dit
> moment Tony Blair (ook al ben ik geen fan van zijn binnenlands
beleid).
> Hij lijkt de enige die bereid is binnenlands-politieke risico's te
nemen
> ten bate van het hogere doel van schadebeperking via een VN-resolutie.
> Goede tweede is de Franse regering, die samen met Duitsland zorgt voor
> de broodnodige politieke tegendruk maar, anders dan Duitsland, bereid
> lijkt water bij de wijn te doen op het moment dat oorlog definitief
> [...]

Tsja, Frankrijk heeft belangrijke oliemaatschappijen die graag
meegraaien in het post-Saddam tijdperk. Zou mij niets verbazen als het
verzet van Frankrijk tegen een oorlog hier hoofdzakelijk op is
gebaseerd. Zodra de VS de toezegging doen dat Franse bedrijven mogen
delen in de poet, zal Frankrijk wel eens snel het verzet op kunnen
geven.

> O ja, nog iets: Wat een beetje uit de aandacht lijkt te verdwijnen de
> laatste tijd, is dat deze hele campagne tegen Irak ooit begonnen was
op
> basis van beschuldigingen van banden met Al Qaeda.

Nee hoor. Nogmaals, dat die oorlog er moet komen, darover was bij de
politici in de VS ook al voor 11 september algemene overeenstemming. Dat
Powell er nu mee komt is omdat hij Duitsland en Frankrijk met de rug
tegen de muur wil zetten. Overigens kan dit m.i. wel eens tegen de VS
gaan werken, want het 'bewijs' is wel erg zwak.

Groeten,
Mark Giebels