Oorlog Irak onvermijdelijk

Maarten Bessem maarten at BESSEMENPARTNERS.NL
Thu Feb 6 15:15:53 CET 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

ad 1. "Zij" haten ons en daarom beginnen wij een oorlog?
ad 2. Terroristische aanslagen kunnen het best bestreden worden door een
oorlog?
ad 3. Afhankelijkheid van olie rechtvaardigt een oorlog?
ad 4. We moeten wel oorlog gaan voeren want anders wordt het te duur?
ad 5. Alleen door middel van een oorlog komen we van Saddam af?
ad 6. Een oorlog lost ook het vluchtelingen probleem op? Een paar bommetjes
erop zeker!!
ad 7. Oorlog in Irak is ook goed voor de regio? Het lijkt wel een
spelletje "RISK".

Jouw laatste conclusie m.b.t. het 'leren van lesjes'sterkt mij in mijn
opvatting dat we moeten voorkomen dat de geschiedenis zich herhaalt.

Maarten Bessem

On Thu, 6 Feb 2003 14:27:07 +0100, Arthur Schelvis
<arthur_schelvis at HOTMAIL.COM> wrote:

>REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

><P>Beste lijsters,</P>
><P>Een oorlog tegen Irak is een onvermijdelijke optie. Daar zijn
begrijpelijke redenen voor, en ook een aantal goede. Laat ik de
verschillende redenen op een rij zetten.</P>
><P>.1. In het Midden-Oosten groeit een cultuur van ressentiment en haat.
Je hoeft slechts te lezen wat in pers en media aldaar, ook de officiële,
wordt getoond en geschreven over met name Israël en Amerika. De haat druipt
er van af, en dat wordt alleen maar erger. In het verleden was er maar één
oplossing om zich van een dergelijk collectief opgebouwd ressentiment te
ontdoen: een oorlog. Er zijn dan geen `redelijke oplossingen’ meer
mogelijk. Oorlog biedt de gelegenheid om die destructieve emoties te laten
uitwoeden. In dat stadium is nu ook het Midden-Oosten aan het geraken. Geen
enkele vreedzame oplossing in het Palestijns-Israëlische conflict
bijvoorbeeld kan de gemoederen nog tot bedaren brengen. Zij zal altijd
stuiten op de onwil van de haat. Ressentiment en haat vinden hun
voornaamste voedingsbodem in de corrupte en dictatoriale regimes in het
Midden-Oosten. De onvrede daarover wordt echter weggesluisd richting Israël
en Amerika (hetgeen niet zo moeilijk is, aangezien beide daar aanleiding
toe geven). De regimes van Irak en omgeving hebben daar alle belang bij.</P>
><P>.2. De cultuur van ressentiment en haat blijft niet beperkt tot het
Midden-Oosten. Zij breidt zich uit over de hele islamitische wereld,
inclusief de islamitische gemeenschappen in Westerse landen. (Denk aan
recente anti-Israël demonstraties.) De polarisatie die nu gaande is tussen
moslims en niet-moslims zal mét of zonder oorlog tegen Irak alleen maar
toenemen. (Al zijn we het bijna al weer vergeten, 11 september heeft
plaatsgevonden!) In deze sfeer van polarisatie zal ook het Westen moet
laten zien dat het ergens voor staat en bereid is om er voor te vechten.
Bovendien, het zal wel moeten, gelet op de (toenemende dreiging van)
terroristische aanslagen. Het is in het belang van het Westen zelf om
broeinesten van terrorisme te bestrijden, zowel binnenlands als elders.</P>
><P>.3. Het Westen heeft inderdaad oliebelangen in de regio, en het zou
vreemd zijn als Westerse landen niet zouden opkomen voor die belangen. Olie
is van vitaal belang voor onze economieën, waar we allemaal van
profiteren.</P>
><P>.4. De huidige militaire inzet van VS en GB om Irak klein te houden (no
fly zone, etc) blijft veel geld en inspanning kosten. Dit kunnen die landen
niet decennialang volhouden. </P>
><P>.5. Wapeninspecties zijn slechts symptoombestrijding. Het werkelijke
gevaar is Saddam Hussein en zijn regime. Zonder Saddam zijn er ook geen
wapeninspecties meer nodig. </P>
><P>.6. Weliswaar een bijzaak in internationale politiek, maar toch: het is
een goede zaak dat een verschrikkelijke dictatuur wordt beëindigd. In de
verhalen van de tegenstanders van een oorlog lijkt Saddam Hussein bijna een
vredesduif geworden, terwijl hij toch één van de meest verschrikkelijke
dictators is die de laatste 50 jaar op aarde heeft rondgelopen. Dit motief
is niet alleen nobel en humanitair; het is ook voor Westerse landen van
belang: vluchtelingen uit Irak vormen in verschillende landen (waaronder
Engeland) een groot percentage van het aantal asielzoekers.</P>
><P>.7. De kans is groot dat een oorlog tegen Irak grote effecten zal
hebben in de regio. Als dat ertoe zal leiden dat ook andere despotische
regimes ten val worden gebracht (door de bevolking), dan is dat toe te
juichen.</P>
><P>Al deze redenen afzonderlijk zijn niet voldoende om oorlog te gaan
voeren tegen Irak, maar bij elkaar genomen wel. </P>
><P>Doorslaggevend is de opstelling van de huidige Amerikaanse regering,
Bush voorop. Hij is evenzeer overtuigd van zijn wereldhistorische missie
(`with God on our side’) als Saddam Hussein dat is vanuit zijn perspectief.
Het vestigen van een wereldwijde Pax America versus het verenigen van de
Arabische wereld onder Saddam. Kortom, een aanval op Irak is niet tegen te
houden.</P>
><P>Het positieve dat uit de komende oorlog zou kunnen komen is tweeërlei.
1) Vestiging van bevolkingvriendelijke regimes in Irak en eventueel in
omringende staten. 2) Zowel Amerika als de islamitische wereld worden tot
relativering gedwongen van hun zelfbeeld van superioriteit. Europa heeft
dit lesje reeds geleerd met de Tweede Wereldoorlog. Amerika en islamitische
wereld komen daar wellicht nu aan toe. En als dat niet met het komende
conflict gebeurt, dan een conflict later</P>
><P>Vriendelijke groet,</P>
href="http://g.msn.com/8HMQEN/2737">MSN 8:</a> smart spam protection and 2
months FREE* </html>

(D66 at nic.surfnet.nl).