hoge prijs cd's

Henk Elegeert HmjE at HOME.NL
Wed Feb 5 05:22:41 CET 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

fert 6565 wrote:

> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
> Hierbij de laatste ontwikkelingen omtrent dit onderwerp

Dit zijn geen ontwikkelingen maar een logisch gevolg van een proces in
een gewijzigde marktsituatie waarin vooralsnog de branche zich zelf
weigert aan te passen.

> : (parool)
>
> louis de wit
>
>       Muziekbranche in nood door instortende verkopen van cd's
>       (Van onze redactie economie)
>
>       AMSTERDAM - De muziekbranche komt steeds meer in de problemen door de dalende verkopen van cd's. Grote muziekmaatschappijen reorganiseren; een aantal kleinere muzieklabels, vooral in de klassieke sector, is al over de kop.
>

>       Volgens brancheorganisatie NVPI is er steeds minder aandacht voor beginnende artiesten en moeilijk verkopend repertoire, zoals Nederlandstalige muziek.

De beginnende artiesten vinden zelf hun weg naar hun klanten via
internet.

>       Muziek was nooit zo populair, maar de cd-verkopen in Nederland zijn vorig jaar dramatisch gedaald. Het aantal verkochte cd's daalde 13,5 procent tot 28,3 miljoen. De omzet daalde twaalf procent naar 406 miljoen euro. ''In feite is er al acht jaar sprake van een dalende trend,'' zegt directeur Paul Solleveld van de NVPI.

Zit de branche al zolang de oplossingen in de verkeerde richting te
zoeken?

>       De organisatie maakt zich zorgen over de toestand van de branche. ''Dit is een activiteit die gedragen wordt door hits. Als die minder verkopen, heeft dat gevolgen voor het risicovollere repertoire. Nieuw talent komt in gevaar. Dat zal dan als eerste sneuvelen.''

Voor deze veronderstelling is geen enkel bewijs.

> [...]
>
>       Piraterij, is de belangrijkste oorzaak, zegt branche-organisatie NVPI. Muziek van internet halen heeft de cd-single inmiddels de nek omgedraaid. Van het ooit populaire cd-formaat, werden vorig jaar nog 3,6 miljoen stuks verkocht, tegen vijf miljoen in 2001.
>
>       In Nederland werden vorig jaar 120 miljoen blanco 'dragers' (vooral cd-r-schijfjes) verkocht, viermaal zoveel als bespeelde cd's. Dat zou erop wijzen dat de blanco cd's uitsluitend worden gebruikt om illegale muziek op te branden.

Dat wijst naar - of lijkt me vooralsnog maar - een slag in de lucht. Het
verklaart geensinds het verschil tussen 5 miljoen en 3,6 miljoen!!!!

BTW: Zelfs Bolkenstein - mister marktwerking/zelfregulerende markt
himself - lijkt in de prietpraatjes (van de branche) te willen (gaan)
geloven zag ik laatst in een of andere krantenkop. :)

Henk Elegeert