Vernieuwing et al.

gvkooten gvkooten at PLANET.NL
Tue Feb 4 21:43:14 CET 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

En dan nog ter nuancering: circa 400.000 mensen hebben wel op ons gestemd.
Weliswaar circa 60.000 minder dan vorige keer. Deze mensen zijn aangesproken
door ons verhaal, Thom's verhaal. Terwijl de omstandigheden voor D66 zich te
profileren in de media (die ook niet overwegend pro D66 was) lastiger waren
dan tijdens de vorige verkiezingen. Qua profiel (D66 Onderwijspartij) hebben
we ook gewonnen. Over vier jaar of eerder praten alle andere partijen ons
weer na. Verder zijn we ook in de sympathie gestegen (veel kiezers
(hoeveel?) hebben nu PvdA gestemd, terwijl ze eigenlijk meer op inhoud pro
D66 waren.
De week van het onderwijs was een groot succes. We zijn dus wél (ondanks
fikse tegenwind) in staat het beeld wat wij willen neerzetten in de publieke
opinie ook daadwerkelijk (via de media) op te bouwen. Dit vergde in deze
campagne een inzet van vele afdelingen, van de top-20 kandidaten en de
leider (consistent en regelmatig blijven roepen). Ook dit gegeven is winst.
De discussie over het belang van publiek performen als onderdeel van
kerncompetenties en als maatstaf voor effectiviteit (hoeveelheid
media-aandacht * kerncomp. = aantal kiezers) moet denk ik wel binnen D66
gevoerd gaan worden. Overigens wat Thom nooit leider geworden zonder zijn
erudietheid, bestuurlijke ervaring en inhoudelijk kennis (denk ik). En is
hij een uitstekend debater. Dus: belangrijke kerncompetenties bezat hij al.
Onder normale omstandigheden was dit wellicht in 2002 reeds voldoende
geweest.
Vertel mij maar hoe het werkelijk zit. Lastig.