Vernieuwing et al.

gvkooten gvkooten at PLANET.NL
Tue Feb 4 21:07:12 CET 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Dit beeld is te begrijpen. Echter heb ik voor mezelf gesteld dat in
campagnetijd van mijn zijde volstrekte loyaliteit verwacht mag worden tot
het moment dat er een leiderschapswissel plaatsvindt. Thom is tenslotte
democratisch gekozen én dan moet je ook achter hem gaan staan. De
evaluatiefase is voor mij nu pas aangebroken. Kijk je verder terug in de
tijd, dan kun je lezen wat mijn plus- en minpunten waren t.ov. van de
leiderschapsstijl van Thom. In alle eerlijkheid: het is lastig de mens
(zeker wanneer sympathiek) te scheiden van de rol die hij /zij vervuld. Een
onafhankelijke commissie dient naar mijn idee te evalueren waarom het in
absolute zin (zetels) mis is gegaan.

Overigens ter beeldvorming heb ik 2, 5 maand als vrijwilliger gewerkt op de
fractie voor het landelijke campagneteam (gem. 80 uur per week). (dank Mark)
Weinig tijd voor middellange termijnbeleid, veel aandacht voor campagne
(waar veel positieve dingen over te vertellen zijn). Thom e.v.a. hebben
keihard gewerkt. Dat zie je niet zo wanneer je op meer afstand staat. Thom
heb ik persoonlijk gecomplimenteerd voor zijn enorme inzet. Hij heeft naar
vermogen er alles uitgesleept.  Ik benadruk dat ik denk dat D66 meer nadruk
moet leggen op competenties.
Een toekomstig leider moet bijv. het vermogen bezitten om in een
mediademocratie mensen door zijn/haar optreden aan zich te binden. Dit en
andere kerncompetenties worden meer en meer bepalend voor het korte termijn
succes (verkiezingsuitslag..waaraan budget/ invloed/ macht=  lange termijn
effect) is gekoppeld.

Eigenlijk praten we over een dilemma van de grootste soort wat snel over kan
komen als verplatting van de ergste categorie. D66 is aan ons hart gebakken.
Wij wensen D66 allemaal winst toe. Het publieke succes van de leider straalt
op ons af. Vandaar dat ook met extra betrokkenheid naar het optreden van de
leider wordt gekeken door de leden. Hoe (en wie) vertel je de democatisch
gekozen leider dan op enig moment in de tijd, dat op de een of andere wijze
het verhaal niet overkomt? Hoe zeker ben je van je verhaal? Wie doet dit?
Wanneer leidt kritiek tot verplatting? En dan nog! Wordt het doel bereikt
(aanpassing houding / gedrag of inhoud boodschap of afstand doen van
positie)? Kijk maar naar de geschiedenis. Zelden. De natuur regelt het.