Gemeente Amsterdam knoeit met waarde huis

Henk Vreekamp vreekamp at KNOWARE.NL
Fri Dec 26 08:46:53 CET 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Beste Marc,

Misschien kun je lering trekken uit de golf processen tegen de OZB,
geregisseerd door Eigen Huis e.d. Beter ware het als de regie over die OZB
weer in nationale handen komt - het argument destijds van decentralisatie
bevoegdheden heeft de burger alleen maar ellende en meer confrontatie met
de bureaucratie gebracht in plaats van transparantie en rechtvaardigheid.

Hetzelfde zal nu (nog meer) gebeuren sinds de bijstand e.d. helemaal zijn
vergemeentelijkt. Op elke straathoek twee advocaten in plaats van een
straatveger.

Overigens is dat "liegen" van je OZB-ambtenaar ook structureel. Zij
probeert op primitieve wijze de collectivisatie van de berekening etc. te
rechtvaardigen. De werkwijze en de basis voor deze belasting (geschatte
waarde huis i.p.v. laatste, reeele verkoopprijs) toont aan dat deze
belasting in principe een onding is. Een forse aanslag bij verkoop lijkt
rechtvaardiger...

Henk Vreekamp, Utrecht