[Gemeente Amsterdam knoeit met waarde huis]

Henk Vreekamp vreekamp at KNOWARE.NL
Wed Dec 24 09:52:39 CET 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Beste Lenny,

Ik dacht niet dat ik wat over het hoofd zie, hoor. Ook bij een heleboel
private aanbieders kun je niet weglopen, anders dan tegen hoge kosten, veel
inspanning of fysiek risico. Probeer eens een andere taxi te nemen bij
vliegveld of trein. En wat is het dure alternatief voor een kabelaar met
monopolie? En wat doe je in een tijd met groot huisartsentekort? En wat doe
je als je bank per vergissing een automatische overschrijving fout doet en
je de duizendjes pas vier maanden later terugkrijgt, zelfs zonder
rentevergoeding? Precies, Lenny, mijn spontaan herinnerde ervaringen.

Nee, die ellendelijsten overtuigen mij niet. Dat protest van Marc Fluks
tegen de OZB-rekenwijze is trouwens typisch iets van een vervreemde
liberaal: hij beseft niet dat ook huiseigenaren als collectief worden
behandeld (net als uitkeringstrekkers, sociale huurders,
pensioengerechtigden etc.) doordat je een aanslag krijgt a.h.v. een
vergelijkbare voorbeeldwoning en niet a.h.v. een individuele berekening.
Hij is in de val van de "individualisering"spropaganda gelopen. Hij
redeneert als de winkelende die denkt dat'ie met de winkelier kan
onderhandelen over de prijs van elk product.

Overigens zouden individuele ambtenaren en diensthoofden best persoonlijk
aansprakelijk moeten worden gesteld zolang ze niet kunnen worden gekozen.
Laatst las ik zoiets over een beperkte categorie. Mij staat niet meer bij
of die aansprakelijkheid is ge-effectueerd. Zal wel niet.

Je fruit etende,
Henk Vreekamp, Utrecht