Crimineelvriendelijk Nederland/schiphol

Olav Lavell olavell at XS4ALL.NL
Tue Dec 23 13:46:55 CET 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Op ma 22-12-2003, om 11:41 schreef Henk Vreekamp:

> [...]
> verbrand en de koerier wordt zonder inbeslagname-bewijs linea recta
> teruggestuurd. Dan is de straf veel erger dan een jaartje hotel-gevang in
> Nederland. De opdrachtgevende transporteur weet dan namelijk niet of de
> koerier is gelost of' dat'ie de boel belazerd. Het betere soort verwarring dus.
>
> Gevolgen:
> - Geen kostbaar proces en gevang in Nederland.
> - Angst bij de teruggestuurde koerier (bolletjeslikker, buikpakker etc.)
> voor wraak bij de transportdienst.
> - Preventieve werking wanneer de transporteur een koerier straft of vermoordt.

Wat is daar eigenlijk "preventief" aan? Is moord een minder ernstig feit
dan smokkel?

> [...]
> Antillen).
> - Bij niet-vervolgen in het herkomstland groeiende rechteloosheid waardoor
> de WB/IMF-subsidies worden gestopt wegens 'bad-governance'.
> - Bij wel-vervolgen wordt de huidige populistische regering Godett inpopulair.
>
> Dus de 100% controle op Schiphol van alle (indirecte) vluchten uit
> Midden-Amerika verdient zichzelf dubbel en dwars terug. Waarom intussen nog
> niet alle scheepscontainers worden gescand, blijft mij onduidelijk. Doen
> douane en geheime dienst aan bijverdiensten?

Inderdaad, men kan zich dat afvragen. Talrijk zijn immers de geluiden
dat via Schiphol slechts het "besneeuwde" topje van de ijsberg
binnenkomt. En dat de bulk van de waar gewoon via zee ons land en de
rest van Europa bereikt. Een onzichtbare ijsberg dus, waar een Titanic
op zou kunnen stuklopen. En al die koeriertjes op Schiphol zijn in die
zin misschien ook maar één grote afleidingsmanoeuvre...

Er komen natuurlijk wel gruwelijk VEEL containers Rotterdam binnen,
waarvan de meeste dus GEEN coke bevatten. En als er al smokkelwaar inzit
dan is die meestal wel handig verstopt ergens. In een dubbele bodem of
kokerbalk. Onderin een vat sinaasappelsap. Dus het is waarschijnlijk ook
echt ondoenlijk om dat allemaal te controleren en te onderscheppen. Daar
zou je een compleet leger voor moeten oprichten. Dat hebben we er niet
voor over, het zou de haven bovendien zowat stil leggen, dus richten we
ons maar op die arme bolletjesslikkers want daarmee kunnen we tenminste
nog wat makkelijk "scoren".

Ik zie eigenlijk maar één oplossing: legalize it. Dan moeten we maar
leren omgaan met drugs, i.p.v. ze alleen maar te bestrijden.

Men moet van drugsgebruik natuurlijk geen gewoonte maken, en de
mogelijkheid van verslaving is beslist een groot probleem, maar af en
toe een snuifje bij bijzondere gelegenheden zal vast geen kwaad kunnen.

Had iemand het over "een witte kerst" ?  :)

Je moet er maar zin hebben. Eerlijk gezegd denk ik dat de meeste gewone
mensen heel goed in staat zullen zijn om van al dergelijke spullen af te
blijven, daar hebben ze echt geen geboden en verboden van de overheid
bij nodig. Een stuk extra voorlichting vanuit die overheid zou wel
aangewezen zijn, als het inderdaad ooit tot legalisatie zou komen.

Wie alleen maar denkt dat drugs "het kwaad" zijn, en de bestrijding
ervan een soort heilige opdracht (of zoiets) - die is een blinde zeloot
die meer kapot maakt dan ons allen lief is. Dat soort denken staat elke
pragmatische oplossing in de weg. Neem nog maar een borrel...

Drugsmaffia en drugsbestrijders lijken een onzalige (criminele) symbiose
te hebben aangegaan. Ze zijn elk voor zich afhankelijk (voor hun
winsten, voor hun bestaansrecht) van het voortbestaan van de ander. Om
die reden zal hun oorlog tot in lengte van dagen kunnen voortwoekeren,
als een wervelstorm, waarin alles wat in de weg staat wordt vernietigd
en meegezogen.

De bolletjesslikkers/koeriertjes zijn dus ook slachtoffers van die
slopende oorlog, ze zitten tussen twee vuren, om die reden vind ik het
eigenlijk wel terecht dat ze niet vervolgd worden. Ze begaan in mijn
ogen niet eens een misdaad.

Ook van D66 verwacht ik dat er eens een verstandige, nuchtere visie op
de hele problematiek naar voren wordt gebracht. Er bestaan natuurlijk
ook partijen, waarvan ik dat helemaal niet verwacht. Helaas.

--
Met vriendelijke groet,
Olav.