[De overheid en de uitvoeringsorganen als oplichter]

Ger gmw.arts at HOME.NL
Mon Dec 22 19:25:01 CET 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Beste Bert,

Ik begrijp best dat er fouten worden gemaakt, dat gebeurt overal waar
gewerkt wordt dus ook bij het UWV.
Maar erger is de mentaliteit die er heerst, maak je ze allert op een foutje
dan is men gepikeerd en krijg je een, dien maar een bezwaarschrift in, ipv
het simpelweg even aan te passen. En dat natuurlijk met alle onnodige kosten
van dien.

Vanmiddag nog even meegemaakt.
Een van mijn buurvrouwen zit voor deel in de WW en is nu ziek. Op 3 november
ziekgemeld. 12 November een keurig bericht met een dagloon voor de
ziektewet, 2 dagen later stond het op haar rekening. Sinds niets meer gezien
of gehoord terwijl de ziektewet per week wordt betaald.
Ik heb even gebeld voor haar en wat bleek. Dat kwam omdat ze nog niet op
controle was geweest bij de verzekeringarts. Ik zei de jongedame dat ik dat
wel even met haar langs zou komen over 10 minuten. Dan kon uiteraard niet
want ze moest wachten op een oproep van de arts.
Het is wel Kerstmis en de mensen moeten ergens van leven lijkt me, maar
helaas was het antwoord, zo luiden onze voorschriften. Bureaucratie ten top
dus.

De dagloon berekeningen valt wel mee hoor Bert. Ter controle heb ik ze voor
heel wat vakbondsleden gemaakt. Ik heb er zelfs ooit een programma in Excel
voor gemaakt en dan is wat getallen invullen en klaar is kees. De
automatisering lijkt ook niet alles daar zo blijkt.
1,5 Uur nodig voor een dagloon berekenen en iemand keuren voor de WAO doen
ze in 10 minuten. Het is wat he?
En dat vakbonden een rechtvaardige uitkering eisen is toch ook terecht.
Tenzij je mensen ook niet laat betalen voor alle inkomsten zoals overuren en
dergelijk.
Neem bijvoorbeeld maar vrachtautochauffeurs met gemiddeld zo'n 20 of meer
overuren per week.. Ze krijgen er al maar maximaal 15 per week meeberekent
in de ziektewet of WAO en slechts 5 in de week voor de WW. Maar wel premie
betalen over al die uren die je werkt. De vereenvoudiging zoals nu is
afgesproken met de Geus zal er dus wel op neerkomen dat men helemaal geen
overuren meer meeneemt in de dagloonberekening en de mensen voor niks premie
mogen betalen. Of ga je zorg dragen dat ze daarover ook geen premie meer
hoeven te betalen?
Als je meer premie betaald voor bv een levensverzekering is de uitkering bij
overlijden toch ook hoger he?
Waar er bij het UWV vooral geen fouten bij worden gemaakt is het niet
meenemen van zaken waar dat ook niet hoeft. Zoals bijvoorbeeld de
spaarloonregeling en de prepensioenpremies. Die worden er eerst vanaf
getrokken voor je dagloon wordt berekend. Terecht hoor, want er wordt ook
geen WW- of WAO-premie over betaald. Maar dan is het toch rechtvaardig als
datgene waar je wel premie over betaald wel wordt meegenomen, of niet soms.
Het valt op dat juist daar altijd de fouten zitten.
Met die nieuwe dagloonberekeningen zal het ongetwijfeld zo zijn dat de
mensen die er gebruik van moeten maken er niet vooruit zullen gaan en
verwordt het niet alleen een vereenvoudiging maar een pure bezuiniging op de
uitkeringen en niet alleen op de uitvoering. Wedden?

Net zoals de reintergratietelefoon is op dit moment de hele reintegratie een
lachertje, heb ik aan den lijve mogen ondervinden. Gezamelijk, met een man
of 15, aan de computer vacatures zoeken en gezamelijk ontdekken dat die er
niet zijn.
De goedbedoelende meneer die een sollicitatiecursus moest geven kon ik nog
wel een en ander leren. Hij bedacht bv dat ik mijn WAO-deel maar niet moest
vermelden in mijn CV en maar een gat van 4 jaar erin moest laten staan. Hij
zal vinden dat dat heel betrouwbaar overkomt denk ik.
Resultaat van de hele groep na 3 maanden, allemaal een illusie rijker maar
geen baan.
Toen werd ik toegewezen aan een zg. Jobhunter die me bij het eerste gesprek
vertelde niet te weten waar hij voor me moest gaan zoeken. Geweldig toch,
maar och, hij is niet werkeloos of in de WAO, en daar gaat het om toch.
Mijn voorstel luidde op dat moment: Als het dan toch zo dat er nu geen
vacatures zijn kan ik wellicht beter die tijd besteden om een aanvullende
opleiding te doen in een richting waar wel aanwijsbaar vacatures in
bestonden. Het antwoord daarop was dat er momenteel door het UWV geen
opleidingen werden vergoed omdat men in het verleden dat teveel had gedaan
en navenant geen resultaten had geboekt.

Ik ben erg benieuwd naar de echte cijfers van de mensen in de WAO, maar
trouwens ook in de WW. Daaraan kan je dan hopelijk ook meteen zien wat de
afschattingen van het moment opleveren aan minder WAO en meer WW.

Je zegt het treffend Bert, "onnodig in de WAO komen of blijven". Dat ben ik
van harte met je eens. Maar helaas is het momenteel zo dat mensen er
onterecht uit worden geflikkerd. Ik heb het dan niet perse over mezelf maar
zie het nog dagelijks en hoor de gekste voorbeelden van ex-collega's.
Er is op dit moment een ware heksenjacht bezig om zo mogelijk iedereen uit
de WAO te trappen. Ook mensen die echt niet meer kunnen.
Pasgeleden nog iemand geholpen die zwaar rugpatient is, zeer zwaar
depressief door het plotseling overlijden van zijn vrouw. Een lijst met
medicijnen en dokters waar hij onder behandeling is werd door de
verzekeringsarts van tafel geveegd met de woorden, dat beoordeel ik zelf
wel. En hup, van 80-100% naar 35-45%.
Twee weken later was de man weer opgenomen in psychiatrisch ziekenhuis door
dit hele gebeuren, en in no-time was er toen antwoord op het bezwaarschrift.
Een hoorzitting was niet eens nodig en alles was accuut weer teruggedraaid.
Wie zou de kosten van 4 weken ziekenhuis mogen betalen, het UWV? En nog wat,
zijn vrouw is nu ook ziek, overspannen, misschien komt ze ook nog aan de WAO
toe. Maar die bestaat dan al niet meer waarschijnlijk.

De wet poortwachter blijkt echt te werken, prachtig toch. Maar toch wordt er
niet afgewacht en moet het sneller en meer. De WAO-ers moeten de bijstand
in. Werk is er sowieso niet en als het er is, is ze er niet voor de mensen
die dat niet kunnen.
Maar ja , als we Balkenende mogen geloven, geven we de mensen meer kans op
de arbeidsmarkt als we hen de uitkeringen afnemen of die stevig verlagen.

Die dubbele toetsing zou heel goed kunnen zijn maar...... Zoals nu ook al
zullen collega verzekeringsartsen en collega arbeidsdeskundigen elkaar de
hand boven het hoofd houden, of het zou door onafhankelijke instanties
moeten gebeuren.
Je zou dan wel weer meningsverschillen krijgen tussen die mensen onderling.
Kijk maar eens naar het onderzoek wat ooit gedaan is door het UWV zelf in
het verschil tussen verzekeringsartsen. Ervaren mensen en nieuwkomers, maar
ook en vooral tussen de resultaten van de diverse vestigingen. Je moet
daarbij wel even bedenken dat kleine beoordelingsverschillen al hele grote
gevolgen kunnen hebben voor mensen. 1% minder arbeidsongeschikt kan je 17%
van je uitkering kosten. Te gek voor woorden eigenlijk.

Inderdaad Bert, er valt nog heel veel over te zeggen maar ja, het is
tenslotte Kerstreces. Ik hoop dat jij en verder alle lezers en deelnemers
een ontzettend leuke Kerst en een prettige jaarwisseling mogen hebben. Dat
wens ik, tegen beter weten in, ook toe aan al die mensen die helaas op een
houtje zullen moeten bijten, niet iedereen kan worden bediend door de
voedselbank tenslotte. De oudere mensen die zoals ik zojuist zag op het
journaal zijn uitgenodigd op een kerstmaal door de ouderenbonden en een
restaurantketen omdat ze het door de overheidsmaatregelen zelf niet meer
kunnen betalen, wens ik een hele fijn maaltijd toe en hoop dat ze toch wat
plezier mogen beleven aan de feestdagen. Hopelijk denken alle mensen die nu
Kerstreces hebben ook nog even aan die arme mensen.
Voor de muizen in het tweedekamergebouw is het te hopen dat de leden van de
kamer diervriendelijk zijn gebleven en hun etensresten ook nu weer hebben
laten rondslingeren.

O ja, mijn buurvrouw kreeg straks nog een telefoontje. Dit jaar kon haar
restant (5 weken ziekengeld) van de uitkering niet meer afgehandeld worden,
de meeste mensen op het UWV-kantoor en van de betreffende afdeling waren al
met Kerstvakantie. Ik heb maar niet gevraagd waar zij nu haar kerstdiner van
moet betalen, misschien moeten wij ze maar uitnodigen. De criminelen van het
UWV zullen dat wel niet doen lijkt me.

Gegroet allemaal,

Ger