Gemeente Amsterdam stelt waarde huis vast

Mon Dec 22 10:26:02 CET 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Beste Marc, lenny, Bert e.(v.)a.  :)

Ik had jaren geleden (de voorlaatste taxatie, de eerste van een
nieuwbouwwoning) dezelfde ervaring als Marc en Lenny. Stelselmatige
oplichting namens het gemeentebestuur van veel van zijn inwoners om
belastingen onrechtmatig te verhogen. Knoeien met peil- en taxatiedatum
zonder te corrigeren voor de waardeontwikkeling gedurende die periode,
waardoor rechtsongelijkheid ontstaat tussen burgers, immers de waarde op de
peildatum is slechts een grondslag om de totale lokale belastingsom te
verdelen. Een ook volgens hooggeleerden en rechter fictieve en veel te hoge
opslag op die waarde met een onrealistisch percentage voor eeuwigdurende
afkoop erfpacht. Vergelijking met overgelijkbare luxere woningen uit
exclusievere buurten. Enzovoort.

Ik won overigens de aangespannen beroepszaak bij het Gerechtshof aan de
Prinsengracht met vlag en wimpel, op alle punten, overigens ook pas
ingediend na dat jaar moedeloos wachten op het automatisch afwijzen (ipv
inwilligen) van het bezwaar dat wel binnen 6 weken ingediend moest zijn. De
geinteresseerde rechter maakte vanwege mijn geschreven pricipiele dupliekje
extra veel tijd vrij bovenop de standaard 20 minuten, en de gemeentelijke
vertegenwoordigers kregen van hem, behalve dat niet alleen ik maar ook hij
hun de oren wastte, meelij voor hun gestuntel en falen, maar de rechter bood
hun, lees: de gemeente, de mogelijkheid mijn schade te vergoeden zonder
uitspraak, om zo het bedrog ten koste van de overige duizenden burgers in
dezelfde woonwijk gewoon voortgang te kunnen laten vinden. De rechter zag
deze heren wekelijks en moe(s)t nog jaren met hen en de gemeente verder.

Ook ik dacht toen, overigens niet alleen op basis van dit kleine voorbeeldje
van wormen en naarden, net als Lenny, wat is deze stad en dit land toch
onverbeterlijk ziek. Willens en gewetenloos georganiseerd samenspannende
gekozen politici, bestuurders, ambtenaren, gemeentelijke taxatuers en
rechterlijke macht. Ik kon en kan het nog steeds niet anders zien dan als
georganiseerde criminaliteit vanuit de overheid. Machteloze en voor de
overgrote meerderheid van onoorbare praktijken geen weet hebbende burgers.

Wat de OZB betreft zou de oplossing voor de fictieve lokale
belastinggrondslag overigens eenvoudig zijn: afschaffen die OZB. Waarom
zouden eigenaren die toevallig of noodgedwongen een duurder huis bezitten
meer mee moeten betalen aan het profijt van de algemene voorzieningen van
een gemeente voor zijn inwoners? Waarom betaalt een toevallig of
noodgedwongen alleenwonenende even veel als een paar of gezin. Oplossing:
net als bij de heffingen voor kosten die wel aan wonen gebonden zijn zoals
waterzuivering, afvalstoffen enzovoort vaste profijttarieven, maar dan wel
per inwoner. Voor het overige waar gewenste belastingen via lokale heffing
redelijke vaste tarieven zouden overstijgen gewoon inkomensafhankelijk
meeheffen met de nationale belastingen. Weg met dat hele kostenverspillende
georganiseerd criminele OZB-apparaat.

Voor het nationale huurwaardeforfait, zolang dat nog bestaat, kan gewoon
uitgegaan worden van de werkelijke koopprijs in samenhang met de werkelijke
hypotheek, jaarlijks aangepast met statistisch betrouwbare
waardestijgingspercentages op basis van de totalevoorraad verkochte
woningen, desgewenst per regio.

Overeenkomsten en verschillen met bedrijfspanden en OZB daarover heb ik ten
onrechte maar gemakshalve weggelaten.

Fritz van Rikxoort