Rechten wetenschap? + Comparatief voordeel

Tjerk Jouwstra tjouwstra at WXS.NL
Fri Dec 12 21:02:46 CET 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Henk, beste voddenman, hier een bericht van de lorrrreboer,

Je schreef aan Nick over het academisch gehalte van de gemiddelde meester in
de rechtswetenschappen onder meer het navolgende:
> Beste Nick van de Beek,
>
> 1. Is rechten een wetenschap?
> Je bent ingenomen met de oratie van Gerrit de Geest, Vlaams rechtseconoom
> aan de Un Utrecht. Inderdaad ziet het er aardig uit.
>  Ik denk dat ik hem maar eens tip voor
> een methodologisch seminar volgend jaar. Heel aardig, dat getwijfel aan
> Rechten als Wetenschap.
> Rechten komt dat er op neer dat men voortaan tekstanalyse in een context
> plaatst (bij rechtsschepping via wetgeving veronderstel ik, want
> praktijkrechters doen dat ook al, meen ik).

> [...]

Als een recht geaarde jurrrrrist ga ik bij toepassing van het recht op
vermogensrechtelijke of familierechtelijke problemen, op problemen tuusen de
overheid als bestuursorgaan en haar ingezetenen, als de overheid als be- en
veroordeelaar van strafrechtelijk optreden uit van de maatschapelijke
context van het moment: er zijn afspraken gemaakt (in Nederland in eerste
instantie door een volstrekt anachronistische wetgever, bestaande uit een
regering met een niet gekozen Monarch aan het hoofd en haar controleur, het
parlement), en de rechtszekerheid, dat die afspraken nagekomen worden: pacta
sunt servanda! Maar het nakomen van bedachte afspraken leidt al ras tot
onrechtvaardige oplossingen, dus naast de rechtszekerheid van een gegeven
norm geldt de noodzaak van een rechtvaardige uitkomst.

Dat is geen praktische toepassing van elders ontwikkelde inzichten
(University of practical education), maar het verantwoord toepassen van het
klassieke syllogisme: feit, en norm leiden tot een nieuwe, normatieve
conclusie. En daar is weinig sociolopgisch aan.

Maar hoe zit dat met die weersvoorspellers, ook wel economen genoemd? Als je
met een door de overheid gestimuleerde multiplyer wil werken, moet je dan
ook rekening houden met de kinderarbeid in Zuid Oost Azie? En mogen Petjes
Pitaminen dan weer meedoen aan Hollandse reclamespots?

Grrrrrrroet,

Tjerk