[Re: De rekening is hard]

Martin Lentink martinlentink at D66GELDERLAND.NL
Mon Dec 8 16:47:30 CET 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Met Martin's commentaar ertussen..

Henk Vreekamp wrote:
> [...]
> export etc.) is heel ouderwets en dogmatisch. Bij een beperkte en
> foute
> uitleg van dit principe let men alleen op de directe (loon)kosten,
> terwijl
> het beginsel rekening moet houden met de totale context van eigen
> land en
> exportlanden. Een voorbeeld: waarom hoor je nooit in de verhalen over
> de
> noodzaak tot loonmatiging of erger iets over het feit dat je gelijke
> geluiden in het relevante buitenland hoort. Verlies je dan je effect

Niet wanneer je in staat bent om het comparatief voordeel dat je had weer
terug te winnen. En die ruilvoet wordt bepaald door de kosten per eenheid
product. Hoe die kosten binnenslands zijn verdeeld doet er niet zoveel toe,
wel de relatieve hoogte ervan op de exportmarkt. Het feit dat de kosten van
levensonderhoud in de UK hoger liggen dan hier zegt op zich niets over de
arbeids- en kapitaalskosten die in hun producten zijn verwerkt, alleen iets
over de binnenlandse koopkracht.

> Raar dat mensen die zeggen dat ze voor een open markt zijn, vergeten
> dat
> elders langs gelijke lijnen wordt gedacht. Van deze denkfout
> profiteren
> weer de gladde jongens van het flitskapitaal.

Eh? Met als alternatief onze markt dus maar sluiten? Hoe zie je dat voor je?

> - Zijn wij "duur" of stimuleren de buitenlanden hun eigen productie
> beter?
> That's the question. Ikzelf denkt het laatste.

Die conclusie wordt niet ondersteund door het feit dat we marktaandeel
verliezen. We gaan niet alleen absoluut achteruit, maar ook relatief. En dat
komt doordat wij met z'n allen gedurende 1999-2002 de wave aanhieven,
terwijl er in Duitsland via een rudimentair poldermodel wel degelijk wat aan
de arbeidskosten is gedaan.
Bovendien is de vraag gewettigd /hoe/ naar jouw oordeel die landen hun
productie dan beter zouden stimuleren. Een soort van subsidie op iedere
extra geproduceerde broodrooster of zo? Of ben je toch stiekem Keynesiaan
die gelooft dat het stimuleren van de binnenlandse vraag in de volledig open
Nederlandse economie tot opleving van binnenlandse productie leidt?

Niet voor niets
> verlatenhilips Research, Unilever en Shell research het land, om maar
> iets
> te noemen.

Heeft dat te maken met die betere stimulans in het buitenland? Of met het
feit dat we ons op het gebied van de betavakken jarenlang het kaas van het
brood laten eten en nog zware leges heffen op buitenlandse wetenschappers
ook, als die hierheen willen komen?

En nu komen we bij de kwintessens (mooier: quintessens):
> het
> innovatiebeleid. Wijers deed een poging, daarna nam Financien de
> leiding.
> In de Volkskrant las ik een ingezonden brief dat die een
> "Colijnpolitiek"
> voert.

Over dat innovatiebeleid zijn we het eens. Maar waar halen we dan het geld
vandaan om dat innovatiebeleid te voeren? De effecten van zo'n beleid zijn
erg lange termijn (minstens 5-6 jaar weg). Dan maar 5 jaar bijlenen en de
kapitaalskosten zo opjagen dat die weer een bottleneck in de ruilvoet gaan
vormen?

> - Ik proef enige paniek zoniet hulpeloosheid bij Bert Bakker, zo van,
> jongens wat moeten we dan doen!? Een wijze raad van ome Henk (die
> andere is
> z'n neefie): die loonstop opheffen en vervolgens loonstop,
> loonmatiging en
> loonvrijheid differentieren naar sectoren.

Dat gebeurt de facto nu al. CAO's worden al per bedrijfstak
gedifferentieerd. Dat sociaal akkoord geldt voor de contractlonen-sector, en
die dekt lang niet alles. Maar wel hoofdzakelijk de productie- en
overheidssector, precies waar die matiging het meest belangrijk is. De
productiesector vanwege de ruilvoet, en de overheidssector om het tekort
binnen de perken te houden.

Nog een raad: zoveel
> [...]
> voorzover ze niet gebakken lucht betroffen. En een directe maatregel:
> opa
> Zalm de prullebak in en goed aanstampen. En zijn "gouden standaard"
> met
> hem. En dat gelul over geen schulden maken die de kleinkinderen dan
> weer
> moeten opbrengen? Een wedervraag: zijn de kleintjes er mee gebaat als
> ze
> minder onderwijs krijgen omdat de staat eerst haar protemonnee laat
> rollen
> om daarna te roepen dat er geen geld meer is?

Of omdat ze minder onderwijs krijgen omdat het merendeel van het budget
opgaat aan rente op schulden, en dus de beleidsvrijheid voor die kleintjes
zelf ernstig wordt beperkt, als ze iets groter zijn?

> [...]
> Zag in Buitenhof-tv even Wouter Bos (PvdA) bezig, vast een mooi
> kontje maar
> verder een onbegrijpelijke kletsmajoor wiens enige common sense het
> publicitaire biertje in een achterbuurt cafe lijkt. Z'n tekst
> verdwijnt
> sneller dan het bierluchtje...
>
> Het is vooral een kwestie van durven: even een paar dagen voor dwaas
> worden
> versleten voordat het doordringt dat er iets nieuws is bedacht. Of een
> stille lobby. Als er maar iets komt.
>
> Bert, de vergrijzing is er al lang, grijze mist over Den Haag...

Martin Lentink, Putten