De Grondwet voor de EU

Herman Beun herman.beun at SKYNET.BE
Sun Dec 7 14:36:05 CET 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Henk Vreekamp schreef:

> Wat de VVD wil met die oppositie tegen het EU grondwetverdrag?

Dat is me uiteraard duidelijk. Maar niet wat ze ermee wilden bereiken
door het voor te stellen in het ELDR-verkiezingsprogramma, gegeven dat
a) ze daar zeker geen meerderheid voor zouden halen, en b) de kans dat
ze met die poging dan wel persaandacht zouden halen ook nogal gering
was. Het resultaat is hoogstens dat de VVD andere ELDR-partijen van zich
vervreemd heeft hiermee (ik heb aardig wat commentaar gekregen in de
wandelgangen).

Volgens mij was het dus gewoon een inschattingsfout van de VVD.

> Die fractieleider Van Aartsen is een slimmerik:
> van omstreden punten als multicult en Europa maakt'ie
> winstpunten, terwijl'ie als minister ronduit een klungel
> was. Hij is nu dus kennelijk op z'n plaats.

Nog slimmer is misschien dat Van Aartsen juist op dat Europese en nog
een paar andere punten een veel linksliberalere toon aanslaat dan Zalm.
In zijn toespraak bij de ELDR ging hij verschillende malen lijnrecht in
tegen de amendementen die zijn eigen partij had ingediend en tegen
standpunten van Zalm over de EU-financien.

Dat kan een teken zijn van verdeeldheid en een leiderschapsstrijd in de
VVD (wat zeker niet onwaarschijnlijk is: de VVD is al vaker niet immuun
gebleken voor leiderschapscrises en, anders dan bij D66, heeft de
politieke kleur van degene die toevallig aan het roer staat bij de VVD
grote invloed op de politieke koers van de partij). Maar aan de andere
kant heeft bv de PvdA in het verleden ook electoraal voordeel gehad van
dergelijk spreken met dubbele tong (Pronk bediende de linkervleugel, Kok
de rechter), dus het kan ook nog strategie zijn.

/Herman

Herman Beun                    kandidaat Europees Parlement
Herman at 2voorD66.nl                  http://www.2voorD66.nl/
-> Europese nieuwsbrief: http://www.2voorD66.nl/nieuwsbrief