Anti-Europa 1

Sun Dec 7 11:21:28 CET 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Henk Vreekamp <vreekamp at KNOWARE.NL>:
>Wat is er zoal tegen de EU in te brengen? Een inventarisatie die uitnodigt
>tot aanvulling. Wie tegenargumenten koestert, plaatse een antwoord.
>Misschien gaat de balans dan wel om.
>- De euro bracht alleen prijsinflatie.
>- Machtige landen krijgen via de EC nog meer macht.
>- Door vrije arbeidsstromen komt de verzorgingstaat in gevaar.
>- De EU brengt de pro-Atlantische houding van Nederland in diskrediet.

 Vroeger mochten dingen niet van God, tegenwoordig niet van Brussel.
 Oftewel: er wordt een entiteit gecreeerd die het ons verbiedt om zelf
 keuzes te kunnen maken. In een democratisch Europa zou dat niet zo'n
 punt behoeven te zijn maar een dergelijk Europa is er dus niet.
 Europa werkt al doende de verrechtsing in de hand. Zo'n beetje als wat
 Bush nu uitspookt met z'n neo-conservatieven aan de andere kant van de
 Grote Plas.

 Toch vind ik ergens wel jammer dat het mislukt is. Het idee als zodanig
 was wel mooi. Maar het was te mooi, de praktijk was anders.

 We moeten Europa op een mooie manier te grave dragen door gewoon weer te-
 rug te schakelen naar die goeie ouwe EEG. Maar dat zal natuurlijk niet
 gebeuren; het wachten is dus op het moment dat de Euro zal de zaak simpel-
 weg op zal blazen. De zaak zal steeds meer uit de hand gaan lopen omdat
 niemand zich aan de afspreken houdt (wie dat wel doet, is immers nog meer
 de sigaar).