Beat The System...

Hein van Meeteren heinwvm at CHELLO.NL
Sat Dec 6 12:15:13 CET 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

At 08:45 06/12/2003 +0100, Erik van den Muijzenberg wrote:

>Wat zodoende resteert is een minister die alle uitkeringsgerechtigden
>tamelijk ruw op de verdachtenbank smijt.

De Minister stond een potje te generaliseren en stereotyperen, en dat is verdrietig.
Waar het op aankomt is onderscheid gaan maken tussen werkelijke fraude en misbruik, onjuist gebruik, en rechtmatig gebruik. Een uitkeringsregeling heeft namelijk een doel, en zolang dat doel wordt nagestreefd en bewaakt is het goed. Zodra een regeling gaat verglijden, door bijvoorbeeld ingezet te worden voor doelen die haaks staan op de oorspronkelijke reden van bestaan (ik denk aan een WAO -een arbeidONGESCHIKTHEIDSregeling- die is misbruikt door werkgevers en overheid om gezond maar "overtollig"  personeel te lozen...), dan gaat er iets mis.
Dus verantwoordelijk zijn zowel overheid, werkgevers áls misbruikers (die er zeker zijn).