[Re: [Staatsschuldquote en stabiliteitspact]]

Wed Dec 3 08:06:26 CET 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

At 16:54 02-12-2003, Bert Bakker wrote:

>desastreus. De redenering werd bijvoorbeeld in precies dezelfde termen als jij
>doet ook gevolgd door Den Uyl c.s., en voortgezet door het kabinet Van
>Agt/Wiegel. Met de bekende desastreuze gevolgen.

Onder Den Uyl liep het tekort helemaal niet zo hoog op.
Onder Van Agt I wel. Zozeer zelfs dat de minister van financien
ontslag nam. Beetje raar dus om Den Uyl erbij te slepen; dat
heeft de goede man - "Het wordt nooit meer zoals het geweest
is." sprak hij toen de oliecrisis uitbrak; wie heeft het ooit
gedurfd om een dergelijke onaangename boodschap naar buiten
te brengen? - werkelijk niet verdiend.

>Kortom: je kúnt die benadering volgen, maar dan uitsluitend als het om
>aantoonbaar produktieve investeringen gaat. Maar de knieën blijken altijd
>toch weer slap te zijn. En wat ook vaak tegenvalt is het werkelijke rendement
>van dat soort investeringen.

Als dat allemaal zo tegen valt stel ik voor maar helemaal niet
meer te investeren.

>En dan is er nog iets: als er bezuinigd moet worden, blijken politieke
>systemen veelal als eerste te bezuinigen op dat soort investeringen. Dat is

Systemen? Ik neem aan dat je politici bedoelt?
Je bent daar toch zelf ook al jaren bij betrokken?

>een stuk makkelijker dan op consumptieve uitgaven. Dat verklaart onder meer
>het enorme achterstallig onderhoud op de rails in Nederland. De uitgaven
>daarvoor bezuinigden een stuk makkelijker weg dan échte bezuinigingen.

Had dat niet veeleer te maklen met de nogal onduidelijke wijze
waarop in Nederland het spoorwegbedrijf werd gedenationaliseerd?

Erik vdMb