[Stabiliteitspact: aanvulling]

Henk Vreekamp vreekamp at KNOWARE.NL
Mon Dec 1 08:18:51 CET 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Goed verhaal Bert,

Maar ik houd toch nog even vast aan m'n hoofdkritiek:

- Dat "neo" bij Keynesianisme slaat op het feit dat je probeert de effecten
van de stagflatie te minimaliseren.

- Dat de minst krachtigen zouden worden getroffen bij een Schumpetriaans
(o.a. Kleinknecht) beleid lijkt mij een niet valabel argument: bij het
huidige neoliberale beleid worden zij eveneens hard getroffen (de SP en
PvdA floreren niet voor niets). 't Is dus lood om oud ijzer, wat dit
betreft. Het verschil is dat dat neoliberale gedoe meer korte termijn
nastreeft, het liberale een structureler effect.

- Mijn eenvoudige memorie dicteert mij dat de laatste hoogconjunctuur in
West-Europa floreerde eind jaren negentig, het jaar 2000 vormde het laatste
stijgingsjaar.

- Overigens meen ik een relativering van het huidige beleid te lezen in je
bijdrage: begrotingsbeleid lijdt immer aan het mammoettanker-probleem,
weinig direct stuurbaar. Het is daarom het beste om te mikken op vergroting
van de arbeidsproductiviteit, terwijl er nu vooral op verlaging van de
(arbeids)kosten wordt gemikt - een conservatief beleid. Kijk, bezuinigen
doen ze allemaal, maar innoveren moet je kunnen/durven.

Of maakt het voor economisch beleid niet meer uit welke partij je aanhangt?
Bestaat er nog een niche voor creatief beleid?

Henk Vreekamp, Utrecht