Alternatieve Energie Bronnen

Hein van Meeteren heinwvm at CHELLO.NL
Sat Aug 30 14:25:30 CEST 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

At 10:06 30/08/2003 +0200, K-PAX wrote:

>En Heintje,

Zo wordt ik genoemd door intimi. Op deze lijst graag Hein, of mijnheer van Meeteren. Wie me Heintje noemt probeert alleen maar te treiteren (jij doet dat waarschijnlijk zonder het te beseffen, vandaar deze correctie). Laten we respectvol met elkaar omgaan, en wie dat niet kan diskwalificeert zichzelf. QED.

> niks mis mee hoor, een airco-aanval, creatrief taalgebruik

Inderdaad, zo begreep ik het van de misschien wat al te fanatsierijke Radioreporter. Dat iemand op deze lijst MIJ weer deze uitspraak in de mond legt illustreert het gebrek aan leesvaardigheid en begripsvermogen, dus ik ga er bij deze iemand niet meer op in. Waar het om gaat is de plotse omhooggang van de temperatuur, die een dan ook een plotse electriciteitsvraag veroorzaakt, waarbij airo's een cruciale rol speelden. In Frankrijk was dat ook het geval. In Spanje minder, maar daar heeft men kennelijk ervaring, en bouwt men overlap, reserve en opvang in.

>om een lang verhaal kort te maken, want er was een tekort aan koelwater, omdat
>al die airco's from outer-space als een gek stonden te blazen, maar dat weet
>die Brinkhorst niet eens, die zegt heel officieel,  "Er was overig geen tekort aan productiecapaciteit, maar een tekort aan koelwater".

Kip of ei. En een probleem aan het begin en an het eind van de pipeline. De vraag steeg gigantisch en de capaciteit ging omlaag door het keolwaterprobleem, dat overigens weer werd opgevangen door aggregaten en andere voorzieningen.

>Begrijp ik dit nu goed: Zegt Brinkhorst dat koelwater niet tot de complete
>produktiecapaciteit behoort!!!

Een typschre redenatie die ecologisch niet bewusten vaker hanteren: restproducten niet meerekenen bij het productieproces of de capaciteit. Afval wordt zelden meegerekend, en koelwater kan je met enige fantasie tot een afvalproduct rekenen, in ieder tot een restproduct. Overigens lost warmte-krachtkoppeling dit probleem prachtig op: restptrodukten worden weer ingezet bij energie/warmteopwekking. Daar begint de kringloop aanpak zichtbaar te worden.

>Ergo,toch een tekort aan productiecapaciteit, meneer Eric en meneer
>Brinkhortst.

Nogmaals: het heeft te maken met de bril die je opzet...:-))