Alternatieve Energie Bronnen

K-PAX j.hoek20 at CHELLO.NL
Sat Aug 30 10:07:19 CEST 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

-----Oorspronkelijk bericht-----
Van: K-PAX [mailto:j.hoek20 at chello.nl]
Verzonden: zaterdag 30 augustus 2003 10:07
Aan: Erik van den Muijzenberg; D66
Onderwerp: RE: Alternatieve Energie Bronnen

<Als aandeelhouders?>

<Tjah, de oliemaatschappijen worden ook niet publiek bestuurd,
dacht ik. Wel kunnen aandeelhouders invloed uitoefenen.>

Dream on, Eric, aandeelhouders zijn geen goede toezichthouders voor publieke
interest, want als mijn bedrijf, waar ik aandelen in heb, ten onder gaat,
als het niet direct voor de volle honderd procent op bruinkool overgaat, dan
gaat het failliet, verlies ik 2 ton, ben me huis kwijt, dus mijn bedrijf
gaat over op bruinkool, zeg ik als aandeelhouder.

Goeie toezichthouder, met een korte termijn belang een lange termijn zaak
besloten. Niks waard dus.

Daarnaast, aandeelhouders hebben geen flikker te zeggen over de
oliemaatschappijen, Green Peace heeft vorig jaar voor een half miljoen aan
Shell aandelen gekocht, maar wat ze te zeggen hadden, was gericht aan een
"muur van olie", en ik heb nog nooit gehoord van aandeelhouders in een
oliemaatschappij, die wat dan ook voor elkaar kregen. EXXON Valdez, Shell in
Nigeria, het laat de aandeelhouders koud, zolang de winst maar niet in
gevaar komt. Zijn de aandeelhouders van de oliemaatschappijen gekomen met
het idee van dubbelwandige tankers!?!

Dacht het niet, waar eigen belang en algemeen belang aan een mens trekken,
kiest een groot deel voor eigenbelang, en dat is een van de fundamentele
peilers van aandeelhouders, financiel eigenbelang, en dat is nooit te
koppelen aan het lange-termijn besturen van publieksbelangen.

Nee, waar het mij om gaat is, houdt de overheid genoeg eigendom/wettelijke
armslag(ook in Europees wetverband) om
b.v. de bruinkoolstroom en gesubsidieerde kernenergie, milieuheffingen op te
leggen  (een soort heffing als dumpverbod, net als de Eco-tax), om de
Nederlandse gas-en-windmarkt te beschermen tegen oneerlijke concurentie en
"prijsvervalsing" op basis van het niet meerekenen van negatieve
milieu-effecten. Want als hier stroom van een bruinkoolcentrale uit
Duitsland wordt gebruikt, wiens co2 quota wordt dan belast, Duitsland als
producent, of Nederland als stroomafnemer.

Deze dingen moeten echt structureel geregeld zijn, eer de private sector
geliberaliseerd wordt .

En Heintje, niks mis mee hoor, een airco-aanval, creatrief taalgebruik om
een lang verhaal kort te maken, want er was een tekort aan koelwater, omdat
al die airco's from outer-space als een gek stonden te blazen, maar dat weet
die Brinkhorst niet eens, die zegt heel officieel,
 "Er was overig geen tekort aan productiecapaciteit, maar een tekort aan
koelwater".
Begrijp ik dit nu goed: Zegt Brinkhorst dat koelwater niet tot de complete
produktiecapaciteit behoort!!!
Dus hij zegt eigenlijk, als ie het over een auto zou hebben: "Er was geen
tekort aan rijcapciteit,maar een tekort aan koelwater.
Maar de auto stond dus wel stil.. Dus er was wel een tekort aan
produktiecapaciteit, nl. koelwater....Er was alleen genoeg
stroom-produktiecapaciteit aanwezig,wat echter niet tot den volle benut kon
worden, omdat er een tekort was aan koelwater, waardoor sommige aico"s
"crashten"
Ergo,toch een tekort aan productiecapaciteit, meneer Eric en meneer
Brinkhortst.

Dus wat jij precies gesteld hebt Eric, is ... dat jij het enorm bij het
verkeerde eind hebt.... en dan heb je toch meer zelfkennis dan ik je credit
voor gaf, dat jij daar zomaar op internet voor uit durft te komen... net
zoiets als gay-ness blootstellen... moedig hoor.... applaus voor deze
dappere blunderaar... klap.. klap ... klap..

Weer veel gelachen.

Maakt de dag weer goed..

Veel plezier,

K-PAX