[RE: noodzaak tot loonmatiging]

Fri Aug 29 19:42:49 CEST 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Bert bedankt voor je uitleg vanuit een laat Den Haag.

Bert schreef:

In Nederland heb ik wel bepleit om bovenop het basisloon veel meer met
variabele loonbestanddelen te werken, afhankelijk van de winst. Gaat het dan
slecht, dan vervallen die bestanddelen. In zekere zin zit er dan een
automatische buffer in het loon, waardoor werkloosheid kan worden voorkomen.
Maar in Nederland houden de bonden niet zo van flexibiliteit (trouwens, waar
wel?).

Daar had ik het maandagavond nog over met een partijgenoot. Ik kan de bonden
goed begrijpen dat ze die eeuwige riedel van loonmatiging wel een beetje zat
zijn. Zeker omdat matiging op andere plekken niet gevolgd wordt. Eigenlijk
zouden de werknemers er vanuit moeten kunnen gaan dat als het wel goed gaat
ze ook een redelijke verhoging krijgen en in slechtere tijden wat minder of
geen. Nu is het altijd matigen/matigen.
Alleen hoe krijgen we zoiets vor elkaar? Zijn daar echt de bonden voor
nodig?

Groet Joris
PS. Net als dat een kabinet in goede tijden geld moet sparen om slechte
tijden redelijk door te komen. (daar ook, hoe krijgen we dat voor elkaar?
:-)