over televisie (Re: 360 graden tv)

ReindeR Rustema reinder at RUSTEMA.NL
Fri Aug 29 11:01:01 CEST 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Henk Vreekamp <vreekamp at knoware.nl> wrote:

> De duitse tv vertoonde gister een opvallend medianieuwtje. De tv-hoogleraar
> Pryor aan het bekende Annenberg Institute of Communications (Un S
> California) is bezig met een experiment met een all-round tv-camaeralens.
> De lens is gericht op zes spiegels die tezamen 360 graden beeld opnemen. En
> de kijker zou in de toekomst met het bekende pookje steeds naar eigen keuze
> eenzesde beeld kunnen oproepen op het scherm.

Zoiets als QuickTime VR, maar dan streaming. Ik zag zoiets al op de
International Broadcasting Convention vorig jaar of het jaar ervoor in
de RAI.

> De gedachte erachter luidt: zo kan de kijker *zelf* het beeld kiezen, een
> vorm van beperkte interactiviteit. De naitiviteit schuilt in het feit dat
> je denkt dat elke nieuwe techniek een nieuwe levenswijze met zich meebrengt
> (technologisch determinisme). De verwachting dat het aanslaat is gering.

Zie mijn 10 stellingen over waar televisie aan moet voldoen om goede
televisie te zijn. http://reinder.rustema.nl/tvdogma.html

1. televisie moet live zijn
2. tele-visie, zien wat elders gebeurt
3. elders is 1 goed gedefinieerde arena
4. waar duidelijke spelregels gelden
5. waar onvoorspelbare dingen gebeuren
6. zonder begin of einde
7. en wat geen verhaal vertelt (de kijker maakt er 1)
8. terwijl de kijker zich afvraagt hoe echt het is.
9. Bij voorkeur in de 4:3 beeldverhouding.
10. Als het bovenstaande niet van toepassing is, dan is het video/film.

> In NL is al ooit iemand (Bardoel) gepromoveerd op de vraag of internet de
> journalistieke selectie via *een* medium overbodig maakt (nee dus).

Hij vond mij altijd een lastige student had ik de indruk. Hij maakt
zichzelf heel belangrijk met zijn quasi-monopolie op kennis van de
omroeppolitiek. Hij zit tot overmaat van ramp door zijn expertise ook
altijd in commissies die moeten adviseren. De adviezen worden daardoor
ook altijd veel gematigder en halfzachter omdat hij niet gelooft in
grote veranderingen. En er ook geen baat bij heeft, het is zijn vak om
iedereen uit te leggen hoe ongelooflijk complex, lastig en
cultuurhistorisch uniek de Nederlandse situatie is. Maar dat terzijde.

--
ReindeR