Alternatieve Energie Bronnen

Thu Aug 28 15:13:35 CEST 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

At 13:44 28-08-2003, Heintje Davids wrote:

>Mag ik vriendelijk verzoeken mij bij de naam te noemen waaronder ik aan
>deze lijst meedoe?

Ja hoor meneer Davids, dat mag.

[voldoende duidelijk]
>Kennelijk voor mij niet, en vragen staat vrij.

O. Misschien kunt u dat dan off-list met hem, of met mij,
opnemen?

[airco-aanval]
>Ja, zo herinner ik het mij van radio Nederland Wereldomroep,
>waarnaar ik regelmatig luister in den vreemde.

Dus de Wereldomroep had het over een airco-aanval?
Of is die term een produkt van uw ietwat verhitte verbeelding?

>Ik verzoek u me gewoon bij de naam noemen.

U heeft mij hier o.a. Muizenjoghurt en Mauzenberg genoemd,
meneer Davids.
Wilt u eens consequenties verbinden aan uw eigen handelen?

>Ik stel niets, ik herhaal een uitspraak van RNW en vraag
>partijgenoten of dit beeld correct was. Het beeld

Onjuist. U schreef: "Deze zomer hebben we in Nederland een
airco-aanval gehad."
Dat was uw bewering. Dat u zich daarbij beroept op de
Wereldomroep verandert daar niets aan.

>Als het woord "aanval" misverstanden oproept vervang ik dat graag door
>"plotselinge en sterke vraagstijging".

Dat er spraker was van een airco-aanval, is volgens u een
bewering van de Wereldomroep. U kunt dan toch niet zomaar
die bewering wijzigen?
Iets anders ligt het natuurlijk indien het uw eigen
bewering is. (Dat ligt overigens veel meer voor de hand.)

>Interssant voor mij is het antwoord op de vraag: hoe wisten de
>leveranciers deze plotse en hevige stijging het hoofd te bieden?

Dat is al ter sprake geweest, meneer Davids.
En anders neemt u even een kijkje op het Internet.
Bijvoorbeeld in het online-archief van een dagblad.
Of u neemt even contact op met de leveranciers.
Bijvoorbeeld met Nuon; ik citeer:

Nuon Customer Care Center (maandag t/m vrijdag van 8.00 tot 17.00 uur)
Tel. 0900 - 0808 (* 0,10 p/min)

Postadres is:
Nuon Customer Care Center
Postbus 40021
6803 HA Arnhem

>Dat is niet helemaal duidelijk.

U bedoelt dat het *u* niet helemaal duidelijk is.

>Het CBS berekent (zie
>http://www.cbs.nl/nl/publicaties/artikelen/milieu-en-bodemgebruik/Milieu/lu
>chtverontreiniging/luchtvaart.htm) bij de metingen naar
>luchtverontreiniging ook de noodaggregaten mee die gebruik maken van de
>kerosine die in de luchtvaart wordt gebruikt. (De emissies van interne en
>externe stroom-aggregaten voor vliegtuigen (Auxiliary Power UNITS en
>General Power Units) worden berekend aan de hand van de geschatte
>hoeveelheid brandstof die wordt verbruikt bij de stroomopwekking.)

Dat betreft aggregaten in of bij het vliegtuig. Die worden
gebruikt om stroom voor het vliegtuig te leveren als de
motoren uitstaan. Het gebruik van dergelijke aggregaten is
standaard, dus los van eventuele temperatuurstijgingen en
dreigende tekorten in de stroomvoorziening.

Overigens blijkt uit de pagina die u opgeeft helemaal niet
dat dergelijke aggregaten op kerosine werken, maar voor
generatoren in het vliegtuig ligt dit wel voor de hand.

Schiphol heeft zelf ook noodaggregaten. Deze werden gebruikt
om *gebouwen* van stroom te voorzien. Voor de koeling werd
overigens gebruik gemaakt van een voorraad koud water.
http://www.telegraaf.nl/nieuwslink/teksten/nws.schiphol.noodaggregaten.html

>In ieder geval worden aggregaten aangedreven op fossiele energiebronnen,
>die (als diesel, benzine of diesel) opslaanbaar zijn.

Correct. Maar een aggregaat is natuurlijk geen opslag.
Het is een generator.

[broeikaseffect]
>Er zijn mensen die hardnekkig ontkennen dat de veranderingen van het
>klimaat geen relatie hebben met het massale fossiele energiegebruik.

Met evenveel recht kan worden gesteld: er zijn mensen die
hardnekkig beweren dat de veranderingen van het klimaat een
relatie hebben met het massale fossiele energiegebruik.

>De wetenschap heeft hierin het laatste woord, en die wetenschap geeft
>verdeelde antwoorden.

Inderdaad.

>De waarschijnlijkheid is overigens redelijk groot.

Dat kunt u als eenvoudige alfa helemaal niet beoordelen.

>(ik rijd slechts een zx-je).

Die leek nogal wat brandstof te verbruiken, begreep ik?

>Overigens: zodra een betaalbaar vervoermiddel op de markt komt dat op
>andere dan fossiele brandstof wordt aangedreven, behoor ik tot de eersten
>die zulks aanschaft, mits mijn budget het toelaat.

Juist ja. Kent u de zogeheten 'fiets'?
(Ook wel 'rijwiel' genoemd.)
Een tweedehands fiets is voor 100 euro te koop, schat ik.
Laat uw budget dat toe?
(U krijgt wellicht nog iets terug voor de ZX.)

Erik vdMb