Alternatieve Energie Bronnen

Hein van Meeteren heinwvm at CHELLO.NL
Thu Aug 28 00:47:00 CEST 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

At 22:45 27/08/2003 +0200, Erik van den Muijzenberg wrote:
>REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

>Tja, een beroep doen op uw gebrekkige voorstellingsvermogen
>vind ik niet zo'n sterk argument eerlijk gezegd.
>Wellicht heeft u een URL voor me over een wisselstroom-accu?

Ik heb het over *opgeslagen* vermogen. Dus niet actief ingezet vermogen. Is dat wisselstroom of gelijkstroom?

>Meervoud? Interessant.

Inderdado. Hij werkt voor meerdere bazen.

>Jaja. Het valt mij op dat u verkleinwoorden gebruikt.

Dat u iets opvalt lijkt me niet zo'n sterk argument inderdaad. Toch zijn die apparaten die hij in zijn cabine gebruikt redelijk stevig.

>Van gelijkstroom naar wisselstroom, bedoelt u?

En vice versa. Iemand had het over ac/dc adapters.

>Misschien.

Nee, niet misschien, dat is een kwestie van logistiek management.

>Inderdaad. Daar kunnen ze in West-Denemarken over meepraten,
>zo blijkt.

In Spanje en Siberië ook.

>Het probleem zat 'm niet in de airco's, maar in de temperatuur
>van het koelwater.

Via de korte golfzender (op batterijen...) hoorde ik een ander verhaal, toen ik Spanje aan de rand van de pool lag. De verslaggever sprak over een overgebruik van airco's waardoor de vraag naar electro te groot was geworden en de energieleveranciers in de problemen dreigden te komen.

>Beter gezegd: in de temperatuur van het
>water dat werd ingelaten om te koelen. Die temperatuur was
>te hoog.

Dat was een ander probleem, maar daarover had ik het niet.

>Ondermeer doordat Hoogovens een warmwals heeft stilgelegd.
>Ook andere grootverbruikers verkochten stroom aan het net.

Schiphol ging op eigen voorzieningen over. Men benutte restcapaciteit en reserves. Dus allen vormen van overlap en indirecte opslag.

>Verder werd een overschreiding van de koelwatertemperatuur
>toegestaan.

Wat is een overschreiding? Een koningin die OVER het tapijt schreidt?

>Nou, het is uw voorstel, dus het lijkt me voor de hand
>liggen, meneer van Meeteren, dat u een en ander even uitrekent.

Ach, ik heb daar niet het geduld voor, noch de tijd, noch de bronnen. U en uw gesprekspartner hebben zo'n hoog deskundologengehalte dat ik de rekensommen graag aan u (of hem) delegeer.

>Dat was geen geval van zelfontlading, maar een menselijke
>fout. Er werd ge-experimenteerd met het uitvoeren van een
>noodstop. Door een menselijke ingreep raakte de reactor
>zonder koelwater, en vervolgens smolt de kern door de vloer.

En wat er vervolgens gebeurde kan men toch met enige voorstellingsvermogen als een vorm van zelfontlading kwalificeren. Of bliezen die witgejaste mannetjes van Chernobyl zelf al die radioactiviteit de lucht in en Europa over...?

(naamsvergissingen gecorrigeerd) (Davids is mijn achterneef)