Opslag energie & Alternatieve Energie Bronnen

Wed Aug 27 21:34:49 CEST 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Hein van Meeteren <heinwvm at CHELLO.NL> (terug van weggeweest):
>Kan iemand mij uitleggen waarom opgewekte electrische energie niet is op
>te slaan? In mijn auto gebeurt dat wel (accu), maar ik ben maar een
>eenvoudige alfa. Tweede vraag: energie is toch ook op te slaan in
>geconverteerde vorm, zoals warmte. Mijn moeder nam altijd een kruik mee
>naar bed, en die bleef heel lang warm, zei ze.

 Electrische energie is gelijk aan een potentiaalverschil (het voltage
 en dat sla je dus niet zomaar op) maal de stroomsterkte (het amperage
 en waar moet wat stromen) maal de tijd (en waar sla je de tijd op ?).

 Elke condensator slaat gelijkstroom op. Maar da's dus wel een iets-
 iepietsie - niet iets dat zoden aan de dijk zet.

 Er wordt wel wat geexperimenteerd met supergeleiders. Dan draait de
 stroom weerstandsloos rond in het een of andere circuit; daarbij gaat
 er geen energie verloren al moet de zaak wel tot extreem lage tempe-
 raturen gekoeld worden.

 Omzetten naar een andere energiedrager -eentje die je wel kan opslaan-
 heeft het nadeel dat daarbij energie-verlies optreedt. In een accu sla
 je dan ook geen electriciteit op maar zet je electrische energie om in
 chemische - die dan weer op elk moment kan worden aangesproken.

 Warmte is gedegeneerde energie, daar kan je niet veel mee. Maar wel een
 beetje: de Universiteit Utrecht pompt 's zomers water met de afvalwarmte
 van de eigen electriciteitscentrale onder de grond en pompt het in de
 winter weer omhoog om de gebouwen te verwarmen. Maar da's eigenlijk iets
 anders; meer een vorm van zuinig omspringen met de brandstof. Hadden de
 electriciteits-centrales maar zoiets gehad de afgelopen periode...

 Erik van den Muijzenberg <muijz at DDS.NL> vulde aan:
>Er is misschien ook enig verschil tussen de elektriciteit die u thuis
>gebruikt (wisselstroom, neem ik aan?) en die uw auto gebruikt (gelijkstroom
>wellicht?).

 Wisselstroom kan je inderdaad niet opslaan. Gelijkstroom wel. Maar dat is
 een kleinigheid: wisselstroom is vrij simpel om te zetten in gelijkstroom.

 Over het transporteren van electriciteit merkte Erik op:
>Inmiddels begint men tegen de grenzen van dit systeem aan te lopen: de
>produktie kent teveel pieken en dalen; de transformatorstations raken
>overbelast; en er moet extra worden geinvesteerd in het 60 kiloVolt net

 Eigenlijk is dat het probleem waaraan ik eerder dacht. Het transport van
 electriciteit (met stroomsterkte I) gaat met de minste verliezen gepaard
 als dat gebeurt bij een hoog voltage V (simpelweg de wet van Ohm R = V/I
 invullen in W = V*I leert dat het getransporteerde vermogen gelijk is aan
 W = (V^2)/R waarbij R de -constante- weerstand zij). Omdat je moeilijk
 elke molen kan aansluiten op een hoogspanningsnet en het normale voltage
 veel te laag is, gaat men er dus ergens tussen zitten.

 Opnieuw Hein van Meeteren:
>Zijn er geen apparaten die gelijk -en wisselstroom naar en van elkander
>kunnen converteren? Gelijk -en wisselstroom zijn, als ik het als alfa
>goed heb begrepen, alleen een kwestie van transport en levering
>(heen-en-weer of eenrichting). Ik kan me niet voorstellen dat
>*opgeslagen*, dus niet direct gebruikte, electrische energie gelijk -of
>wisselstroom van aard is.

 Wisselstroom kan je niet opslaan. Wisselstroom heeft een frequentie en
 hoe sla je een frequentie op ? Overigens hebben we juist wisselspanning
 en geen gelijkspanning in ons huis omdat je wisselspanning met weinig
 verlies kunt omzetten naar andere spanningen (bijv. hoogspanning voor
 de TV en laagspanning voor de deurbel) en met gelijkspanning is zoiets
 niet mogelijk. Andere voordeel is de mogelijkheid van drie-fasenstroom
 (was dat geen 400 volt of zo ?).

 Marc Fluks, Amsterdam