Alternatieve Energie Bronnen

Hein van Meeteren heinwvm at CHELLO.NL
Wed Aug 27 20:24:49 CEST 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

At 18:29 27/08/2003 +0200, Erik van den Muijzenberg wrote:

>Onder andere, meneer Davids.
>Er is misschien ook enig verschil tussen de elektriciteit
>die u thuis gebruikt (wisselstroom, neem ik aan?) en die uw
>auto gebruikt (gelijkstroom wellicht?).

Zijn er geen apparaten die gelijk -en wisselstroom naar en van elkander kunnen converteren? Gelijk -en wisselstroom zijn, als ik het als alfa goed heb begrepen, alleen een kwestie van transport en levering (heen-en-weer of éénrichting). Ik kan me niet voorstellen dat *opgeslagen*, dus niet dierct gebruikte,  electrische energie gelijk -of wisselstroom van aard is.

>Op die wijze is het
>
>Nou, ik weet niet of u wel eens heeft geprobeerd om uw
>koelkast, en uw televisie, en uw wasmachine, en uw computer
>op een accu te laten werken? ;-)

Mijn broer is vrachtwagenschauffeur en hij heeft in zijn cabine een laptopje, een koelkastje, een tv-tje, een bakje en een koffiezetapparaatje die allen op zijn accu werken.

>Maar wellicht zou dit een oplossing zijn.
>Mits al uw apparatuur op gelijkstroom kan werken.

Conversie is misschien wel mogelijk?

>Elk huishouden een eigen
>
>Op het moment dat er weer voldoende capaciteit op het net
>is, zal iedereen de accu willen opladen.

Dat valt te regelen met een distributiesysteem dat zodanig is geprogrammeerd dat pieken worden opgevangen en verdeeld. Denk aan de vakatiepiek: iedereen wilde vroeger tegelijk met vakantie, en dat probleem is gedeeltelijk opgelost door vakantiespreiding in te voeren. Overigens speelt dit probleem ook bij plotse grote hitte en/of grote kou. Deze zomer hebben we in Nederland een airco-aanval gehad. Toch hebben de centrales het gered.

>De vraag wordt dan
>plotsklaps zo groot dat er wellicht niet genoeg capaciteit
>meer is.
>Dus er zal wellicht het een en ander aan uw plan moeten
>worden toegevoegd aan regel-elektronica om al te grote
>pieken in de vraag te voorkomen.

Dat zeg ik: goed opvangen en herverdelen, dat doen we elders al jaren.

>Ook is mij niet helemaal duidelijk hoeveel energie het
>vervaardigen, transporteren, installeren en onderhouden
>van uw gezinsaccus wel niet gaat kosten.

Rekent u dat maar eens voor me uit, dan ben ik u zeer erkentelijk.

>En verder hebben accu's last van zelfontlading - dus
>energieverlies.

Zelfontladingen kunnen een ernstig probleem vormen, inderdaad. Ook hier zouden wat flankerende maatregelen genomen dienen te worden.

Overigens hebben kerncentrales ook wel eens de neiging tot vormen van zelfontlading te geraken. Ik herinner me nog het alleraardigste plaatsje Chernobyl in de oekraïne.