Alternatieve Energie Bronnen

Wed Aug 27 09:33:24 CEST 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

At 16:11 26-08-2003, Douwe Osinga wrote:

>Wat de benodigde hoeveelheid windmolens betreft is het interessant naar
>Denemarken, duidelijk het gidsland op dit gebied, te kijken. Daar wordt
>15% of zo van de electriciteit middels wind opgewekt, oplopend tot 50%
>in west-Denemarken
>(http://www.jxj.com/magsandj/cospp/2002_06/integrating_chp_wind.html)

Ik geloof dat dit niet helemaal klopt.

Windenergie en warmtekrachtkoppeling *samen* nemen in West
Denemarken 50 procent voor hun rekening als ik de pagina in
kwestie goed lees. ("Thus, about 50% of power production is
now 'bound production', i.e. either dependent upon the amount
of wind available or, for the local CHP plants, the demand
for district heating.")
Wel ligt het totaal opgesteld vermogen aan windmolens inmiddels
rond de helft van wat er in West Denemarken totaal wordt afgenomen,
aan elektriciteit maar dit vermogen wordt kennelijk niet allemaal
gelijktijdig ingezet. (Dat kan ook bijna niet.)

Denemarken kent al heel lang een sterk gedecentraliseerd systeem
voor elektriciteitsopwekking, waarbij vooral in Jutland hele
dorpen worden verwarmd met een warmtekrachtcentrale.

>Een groter probleem van windenergie is echter de distributie van de
>energie over zowel tijd alsook plaats. Windenergie wordt onregelmatig
>opgewekt en alleen op winderige plaatsen die redelijk ver uitelkaar
>en van de plaats waar het nodig is liggen.

Distributie in tijd is ook een probleem bij warmtekracht-
koppelingcentrales. Op winterse feestdagen bijvoorbeeld is
de vraag naar warmte groot omdat iedereen thuis bij de CV
zit, maar de vraag naar electriciteit is dan juist gering.
Op de geciteerde URL valt dan ook te lezen dat het regelen
van een netwerk waarin windmolens en warmtekrachtkoppeling
centrales zijn opgenomen niet meevalt. Je kunt namelijk -
let je even op Joost? - een surplus aan stroom niet opslaan.

Indien de weersomstandigheden anders zijn dan verwacht, moet
je het surplus dus via het hoogspanningsnet aan andere landen
zien kwijt te raken, terwijl in geval van een tekort stroom
moet worden ingekocht.
Die andere landen moeten het ook maar prettig vinden dat jouw
produktiecapaciteit zo onvoorspelbaar fluctueert. Het artikel
waarnaar Douwe Osinga verwees, concludeert dat het West-Deense
net functioneert dankzij koppeling aan (buitenlandse) netwerken
met een andere wijze van opwekken, maar dat dit eigenlijk een
niet vol te houden handelswijze is.

In Denemarken ontstaat hetzelfde probleem als bij ons, zij
het daar door toenemende capaciteit aan windmolens en warmte-
krachtkoppeling en hier door slim inkopen: grote centrales,
die snel kunnen worden ingezet om pieken op te vangen, worden
stilgelegd. Daarmee neemt de mogelijkheid om pieken op te
vangen sterk af, en nemen fluctuaties op het netwerk toe,
wat allerlei ongewenste effecten heeft en vooral een zware
wissel trekt op de transformatoren en het 60 kiloVolt net,
met de noodzaak tot extra investeringen in netwerkcapaciteit
als gevolg.

Wat windmolens betreft: om onbalans in het netwerk te
voorkomen worden de windmolens vaak aangekoppeld op plaatsen
in het net waar niet direct stroom wordt afgenomen, lees ik.
Maar dit betekent dus extra kosten voor het netwerk, en die
moet je dan wel toerekenen aan windenergie. Momenteel gebeurt
dat in West-Denemarken niet; de producenten van stroom uit
windenergie of warmtekrachtkoppeling betalen de verbinding
naar het dichtstbijzijnde 10 kiloVolt punt, en de distributie-
maatschappij betaalt de rest - dus ook het versterken van het
netwerk, of het toevoegen van extra 10 kiloVolt punten op
plaatsen waar veel windmolencapaciteit is en geen afname.
In West-Denemarken moest tussen 1992 en 2001 83 miljoen dollar
extra worden geinvesteerd in het netwerk, waarvan tweederde
aan windenergie zou moeten worden toegerekend.
Feitelijk een verkapte subsidie.

Wij zijn deze draad begonnen naar aanleiding van een andere
kwestie, namelijk de krapte op de elektriciteitsmarkt tijdens
een bijzonder warme periode, en de reactie van minister
Brinkhorst m.b.t. koeltorens.

Ingenieur Venema, oud-manager Research & Development van
Electrabel schgrijft in Trouw van 26 augustus dat hij niet
zoveel in windenergie ziet als het gaat om de problemen met
te geringe reservecapaciteit tijdens hete zomers.
Volgens hem is een windmolenpark dat 100 megawatt opwekt al
heel wat. Een centrale die capaciteit moet reduceren wegens
een te hoog opgelopen koelwatertemperatuur haalt wel 400 Mw,
zodat het volgens Venema verstandiger is een koeltoren te
bouwen, in plaats van een windmolenpark. (rubriek Brieven)

Trouw van 27 augustus heeft een artikel over noodscenario's
voor stroomvoorziening bij aanhoudende droogte.
http://www.trouw.nl/nieuwsenachtergronden/commentaar/augustus2003/artikelen/
1061961190076.html

Zoals elders eerder viel te lezen, hebben elektriciteits-
producenten plannen in de kast liggen voor het geval dat niet
aan de vraag naar elektriciteit kan worden voldaan. In het
uiterste geval worden dan afnemers afgeschakeld.
Minister Remkes blijkt zich hierbij geheel te verlaten op de
elektriciteitsproducenten zelf; de overheid heeft nimmer
belangstelling getoond voor de noodscenario's, en de Dienst
uitvoering en toezicht energie (DTe) ook niet. (!)
Trouw vindt het afschakelen van afnemers in geval van een
calamiteit een overheidstaak, en stelt dat "Remkes en zijn
voorganger laten en lieten zien dat zij in feite een blinde
vlek hebben voor de essentie van hun ambt."

(Op de URL die ik gaf kunt u desgewenst ook reageren.)

Erik vdMb