direct kiezen en democratie

Mark Giebels mark at GIEBELS.ORG
Tue Aug 26 18:25:55 CEST 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Beste Aart,

Waarom zou je een voorstander van rechtstreeks gekozen bestuurders
moeten zijn om je thuis te kunnen voelen bij D66? Persoonlijk deel ik de
meeste bezwaren die John heeft geuit. M.i. wint de democratie vooral als
burgers actiever bij de politieke besluitvorming worden betrokken door
uitbreiding van direct-democratische mogelijkheden, zoals correctieve
referenda, maar ook volksinitiatieven.
Het gevaar dreigt dat bij het rechtstreeks kiezen van bestuurders de
bestuurders zich extra legitimeerd gaan voelen om hun eigen wil door te
zetten en niet meer naar de burgers te luisteren.

Als je het mij vraagt, wel de burgemeester rechtstreeks kiezen, maar
niet de minister president. Waarom? De gekozen burgemeester zal m.i. de
gemeentepolitiek doorzichtiger maken voor de gewone burger, terwijl een
gekozen MP de landelijke politiek juist nog meer in de achterkamertjes
zal duwen. Daarnaast heeft het kabinet in Nederland een (te) zware
wetgevende macht (die m.i. primair bij de volksvertegenwoodiging hoort
te liggen) en gaat dat voor de burgemeester veel minder op. En ik zie
niet graag dat een substantieel deel van de wetgevende macht bij 1
persoon wordt gelegd. Maar ook de gekozen burgemeester heeft
democratische nadelen, en daar moet vooral D66 oog voor blijven houden.
Er is immers geen andere partij in Nederland die zich druk maakt over
werkelijke invloed en participatie van burgers.

Groeten,
Mark Giebels