Brinkhorst's leugen over koeltorens: rekenen aan windmolens

Tjerk Jouwstra tjouwstra at WXS.NL
Fri Aug 22 21:01:52 CEST 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Marc,

Je schreef:

>  Het leuke van fysica is dat je niets hoeft te geloven; je kan de handel
>  gewoon uitrekenen...

Maar ik als absolute gymnasium@ denk dan: voor je kan uitrekenen, moeten er
eerst gegevens worden aangevoerd, en daar zit natuurlijk een mate van
willekeur in, of selectie, of hoe je het ook doet. Als ik Gerrit Zalm ben en
ik wil een bepaalde uitkomst aan bezuinigingen, die ook allemaal via
rekenmodellen worden vastgesteld, dan kan ik de invoer van gegevens
manipuleren om het door mij gewenste effect te bereiken. Absoluut
waardenvrij is het dus nooit, niet met a-pax, niet met b-pax.

En eigenlijk schrijf je dat ook zelf:

>  Vervolgens kan je wat waarden invoeren. Stel dat F_rendement 10% is,
>  de wieken 10 meter zijn en de windsnelheid 5 meter/seconde (=Beaufort),
>  dan wekt zo'n molen dus 1.3 kW op.

De in te voeren waarden alleen al moeten manipuleerbaar zijn, althans ik mis
de absolute logische consistentie ervan.

Groet van Tjerk, die zich nu bezig gaat houden met een andere vorm van
windenergie (mythylgas?)

Tjerk

> [...]
>  1 huishouden iets in de orde van 1 kWh per dag gebruikt. De molen kan
>  dan 30 huishoudens van energie voorzien. Als er 6 miljoen huishoudens
>  in ons land zijn, dan heb je dus 200,000 windmolens in Nederland nodig
>  (6 windmolens per km^2).
>  In de praktijk is dat een ondergrens omdat de molens in kwestie niet
>  aan die 1.3 kW toekomen. De windsnelheid is nu eenmaal niet altijd 5
>  meter/seconde. Je kan natuurlijk wel wat aan het rendement doen (wel
>  per definitie tussen 0 en 1) en aan de grootte van de wieken...

tekstveld alleen: SUBSCRIBE D66
tekstveld alleen: SIGNOFF D66

> Deze e-mail is door E-mail VirusScanner van Planet Internet gecontroleerd
op virussen.
> Op http://www.planet.nl/evs staat een verwijzing naar de actuele lijst
waar op wordt gecontroleerd.