Brinkhorst's leugen over koeltorens...

Fri Aug 22 14:34:24 CEST 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Joost van der Hoek <j.hoek20 at chello.nl>:
>Een technische oplossing als kernfusie, waar meer energie inmoet dan eruit
>komt, zoiets wordt door jou geprefereerd boven windmolens, die daadwerkelijk
>wel hun energierendement opbrengen.

 Dat heb ik niet gezegd.

 Ik heb betoogd dat je de kernfusie eerst op gang moet brengen vanwege de
 electrische afstoting. De fusie zelf brengt meer energie op dan erin gaat.

 Omdat de temperatuur, die nodig is om de electrische afstoting te overwin-
 nen, zo hoog is, heeft men dit echter nog niet onder de knie.
 In PROEFopstellingen zit men nog net onder de rode streep: er gaat meer in
 dan uit. Het is een kwestie van meer onderzoek (meer geld) om die lijn te
 overschreiden. Pas daarna heeft het zin.

 Hetzelfde geldt overigens voor zonne-energie: het kost veel energie om zonne-
 cellen te maken, ze te plaatsten en de electriciteit te transporteren. Zonne-
 energie heeft pas een toekomst als men ook daar boven de rode streep uitkomt.

 Idem dito bij windmolens. Maar daarmee kan men het energievraagstuk niet op-
 lossen. Dat is theoretisch onmogelijk.

>Ik denk dat het marktmechanisme via wind-en zonne-energie, de kernenergie er
>binnen 10 jaar heeft uitgewerkt als toekomstenergiebronnen.

 De wind-energie moet je er niet steeds bijhalen, dat kan domweg niet. Zonne-
 energie is best interessant. Mogelijk een middel om energie op te wekken
 zolang de kernfusie nog geen alternatief is en de fossiele brandstoffen niet
 langer in aanmerking komen. Wie zal het zeggen...

 Laten we beginnen met alle overheidsgebouwen te voorzien van zonnepanelen...