Van Baalen over de EU-grondwet in Sta Vast juni 2003

Douwe Osinga dmo at OBERON.NL
Tue Aug 19 21:03:04 CEST 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Ik denk dat Van Baalen zeker een punt heeft. De kleinere lidstaten gaan
inleveren tov de grotere. De vraag is of dat erg is. Het is jammer voor
Nederland als kleinere lidstaat, natuurlijk. De kleinere staten hebben
op dit moment disproportioneel veel macht. Duitsland met 82 miljoen inwoners
heeft 29 stemmen, ie 2.8 miljoen inwoners per stem. Nederland heeft
13 stemmen, dus iets meer dan een miljoen inwoners per stem. Luxemburg heeft
400 duizend inwoners met drie stemmen. Het aantal commissarissen per
inwoner loopt nog verder uit de pas.

Het lijkt me zonneklaar dat als je nieuwe, veelal kleine landen gaat
toevoegen, je hiermee in de problemen gaat komen. Op de voorgestelde
Europese Grondwet, is zeker veel af te dingen. Nederland dient zich
echter af te vragen of het zinvol is te proberen de disproportioneel
grote macht van de kleine landen overeind te houden, omdat we zelf
een klein land zijn en of we niet liever aan de bestuurbaarheid van
de hele unie moeten denken.

Overigens vraag ik me af of we niet beter van de grote zes kunnen spreken,
met het oog op de toetreding van Polen, dat eenzelfde gewicht toegekend
zal gaan worden als Spanje.

Douwe Osinga
http://douweosinga.com