direct kiezen van "leiders" en democratie

ReindeR Rustema reinder at RUSTEMA.NL
Sun Aug 17 22:55:18 CEST 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

John Wijsmuller <j.wijsmuller at concepts.nl> wrote:

> Het is denkbaar dat direct kiezen betere mensen oplevert dan zoals het nu
> gebeurt. Er zij echter zo veel risico's waar ik niemand over hoor.  Om die
> gevaren duidelijk te maken hoef je alleen maar aan een gek als Bush te
> denken en de manier waarop hij aan de macht is gekomen. De gekozen "leiders"
> van de nationale Europese staten zijn de grootste bedreiging voor een vredig
> en welvarend Europa. Een sterke direct gekozen Europese president kan Europa
> net zo gevaarlijk maken als de VS en andere min of meer dictatoriaal
> geregeerde staten.

Als je het hebt over direct kiezen dan denk ik niet aan Bush en
dergelijke leiders. Hoe kan 1 enkel persoon gekozen worden door de hele
bevolking van 1 democratisch land? Dat kan gewoon nooit kloppen. Er zijn
altijd wel mensen die zich niet door die persoon gerepresenteerd voelen.
Zelfs de koningshuizen hebben grote problemen om voor het hele land te
zijn. Terwijl die alleen maar een symbolische functie hebben en niets
substantieels kunnen of mogen.

Wat *wel* mogelijk is, is om de leden van een nationale vergadering te
kiezen. Die vergadering in zijn geheel is dan wel representatief voor
het hele land. Maar dan denk ik wel aan een systeem zoals we dat in
Nederland kennen en niet een vergadering met leden die een district
vertegenwoordigen. Want hoe kan 1 persoon nou een heel district
vertegenwoordigen? Hetzelfde probleem als die met een president.

--
ReindeR