direct kiezen van "leiders" en democratie

Douwe Osinga dmo at OBERON.NL
Tue Aug 12 16:55:58 CEST 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> Ten eerste zijn dit niet de kroonjuwelen lees menno in het land,
> bestuurlijke
> vernieuwing de besluitvorming dichter bij de burger bregen is ons
> bestaansrecht
> en dat is essentieel. Dat we in de loop der tijd een aantal zaken
> concretiseren
> wat betreft bestuurlijke vernieuwing is nog geen kroonjuweel.

Het is niet mijn bedoeling zinnige voorstellen weg te wuiven door
de kroonjuwelen erbij te halen. Ik praat echter graag met mensen
over de politiek en over wat er anders zou moeten. Veel mensen die
ik spreek zijn fan van D66. Van de redelijkheid, van het pragmatisme,
maar zelden van bestuurlijke vernieuwing.

Je zegt dat dat het bestaansrecht is van de partij. De claim dat iets
bestaansrecht is of essentieel, schaadt naar mijn mening het pragmatisme
gemakkelijk. Zoiets kan snel tot een soort ideologie worden en daar
ben ik bang voor. We moeten niet een gekozen burgemeester willen omdat
bestuurlijke vernieuwing ons bestaansrecht is of omdat het tot onze
kroonjuwelen hoort, maar omdat het werkt. En alleen als we aannemelijk
kunnen maken dat het werkt, gaat het ons lukken er mensen warm voor
te krijgen.

Ik weet dat we ons bezig houden met de echte problemen. Werkgroepen
verrichten prachtig werk. Alleen merken mijn politiek geinteresseerde
vrienden er weinig van. Ik denk daarom dat een radicalere vorm van
pragmatisme geen kwaad zou kunnen. Iedere maand of twee maanden een
proefballonnetje met een pragmatische oplossing. De proefballonnetjes
van de laatste jaren kwamen mij teveel uit de rechtspopulistische hoek.

Douwe Osinga.
http://douweosinga.com