NVJ wil mediaconcentratie?

ReindeR Rustema reinder at RUSTEMA.NL
Mon Aug 11 11:04:24 CEST 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Henk Vreekamp <vreekamp at knoware.nl> wrote:

> Kennelijk heb je geen hoge dunk van de jongere
> generatie. Die zouden niet zo dom zijn om voor info te betalen en ze nemen
> maar op de koop toe dat die info gefragmenteerd is omdat context nu eenmaal
> duur is.

Ik zeg nergens dat ze te dom zijn. Het zijn gewoon calculerende burgers.
Als het gratis kan, waarom zou je betalen? Dat de gratis informatie van
mindere kwaliteit is kunnen ze niet uitvinden omdat ze zouden moeten
betalen om het verschil te kunnen vaststellen. En zo ontstaat een
tweedeling.

> Mijn ervaring is dat er bij jongeren
> wel degelijk behoefte is aan info plus verklaring en analyse.

Het past helemaal niet in het leven van jongeren, net zoals onderwijs er
niet in past. Ze vinden hun onderlinge relaties veel belangrijker. Wat
fragmentarische gratis informatie past daar wel bij als vermaak en
conversatie-onderwerp. Het komt later wel goed als ze ouder worden. Laat
de jongeren maar fijn jongeren zijn.

> Dat met name de dagbladen maar moeilijk aansluiten bij jongeren en
> immigranten heeft verschillende oorzaken. Onderzoek is er weinig omdat
> uitgevers zich er bij neerleggen, maar de regionale uitgevers hebben
> menigmaal gezocht (brede "nationale" krant of gericht op "lokale" info
> bijv.). Verder herinner ik me vooral doelgroepenonderzoek.

Het belang van uitgevers om de jongeren te bereiken is vooral belangrijk
om een economische reden. Die jongeren zijn nog gevoelig voor reclame en
ouderen hebben al hun consumptiepatronen. Om de adverteerders eyeballs
te verkopen is het belangrijk om jongeren te bereiken. En omdat de
meeste jongeren in de Randstad een buitenlandse cultuur hebben willen ze
dat ook graag gebruiken om die doelgroep te bereiken.

--
ReindeR