NVJ wil mediaconcentratie?

Henk Vreekamp vreekamp at KNOWARE.NL
Mon Aug 11 07:24:53 CEST 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Beste Reinder,

Een laatste opmerking. Kennelijk heb je geen hoge dunk van de jongere
generatie. Die zouden niet zo dom zijn om voor info te betalen en ze nemen
maar op de koop toe dat die info gefragmenteerd is omdat context nu eenmaal
duur is.

Ik vind dit een ouwe-zakken-opmerking. Mijn ervaring is dat er bij jongeren
wel degelijk behoefte is aan info plus verklaring en analyse.

Dat met name de dagbladen maar moeilijk aansluiten bij jongeren en
immigranten heeft verschillende oorzaken. Onderzoek is er weinig omdat
uitgevers zich er bij neerleggen, maar de regionale uitgevers hebben
menigmaal gezocht (brede "nationale" krant of gericht op "lokale" info
bijv.). Verder herinner ik me vooral doelgroepenonderzoek.

Je gescheld op hoger opgeleiden klinkt mij trouwens erg populistisch
(zoniet erger) in de oren. In de provincie Utrecht is 38% (2003) hoger
opgeleid. Of is het juist elitistisch om, heel sjiek, als hoger opgeleide
op de hoger opgeleiden te schelden. Zoals in de jaren zeventig de zeuntjes
uit de hogere middenklasse als student een leren jasje aantrokken en zich
heel maoistisch met "de arbeidersklasse verenigden". Een
(hand)arbeidersklasse die toen in een stad als Utrecht nog slechts 14% van
de werkende bevolking (incl. gastarbeiders) uitmaakte!

Sterkte verder,
Henk Vreekamp, Utrecht.