NVJ wil mediaconcentratie?

ReindeR Rustema reinder at RUSTEMA.NL
Mon Aug 11 01:42:23 CEST 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Henk Vreekamp <vreekamp at knoware.nl> wrote:

> Je reactie is van enig realisme gespeend. Natuurlijk is het werk van
> journalisten belangrijk, maar als er geen werkgevers meer zijn, verdwijnen
> zij als stof voor de zonder.

Oh, die blijven er wel. Er zijn altijd partijen die de aandacht van het
publiek willen vangen om door te verkopen aan adverteerders. Ook zal er
een kleine markt zijn voor mensen die abonnementsgeld over hebben voor
goede informatie. Maar dat is niet voldoende voor het betere werk in een
klein landje als Nederland. Dus daar moet wat geld bij. De distributie
is van minder zorg.

> Of wil je de publieke omroep nu ook uitbreiden
> tot publieke dagbladen, gezien je hint richting bedrijfsfond voor de pers?

Eerder andersom. Ik wil het voor de commerciële omroep ook mogelijk
maken om subsidies aan te vragen voor producties die (net) niet
financieel rond te krijgen zijn op louter commerciële basis.

> En voor de lezers wordt het nog erger: geen keuze meer.

Er is een overstelpende hoeveelheid (gratis) informatie, meer dan je
lief is. Allemaal informatie die dient om aandacht te trekken die weer
door te verkopen is aan adverteerders. Informatie van betere kwaliteit
die duur is om te leveren heeft extra geld nodig.

> Laten we maar gewoon concluderen dat NVJ-secretaris Verploeg een domme
> opmerking maakte toen hij pleitte voor een samengaan van regionale
> dagbladen + omroep + websites.

Het is mogelijk een geldbesparende uitweg om voor verschillende media
dezelfde journalistieke productie te leveren om nog enige kwaliteit te
kunnen garanderen. Hoe dan ook, het lijkt me dat iemand van een
journalistenbond niet de persoon is om naar te luisteren als het gaat om
nieuwsorganisaties levensvatbaar te houden. Laten die organisaties zelf
maar wat slims verzinnen. Verploeg moet gaan roepen als de beroepseer
wordt aangetast door economische en/of technische ontwikkelingen. Daar
kan dan op gereageerd worden door beleidsmakers. Gelijk oplossingen
geven is wat onzinnig.

> Beter is te letten op de oorzaak van de desinteresse in dagbladen bij
> jongeren en migranten: gebrek aan diversiteit en onderzoeksjournalistiek.
> Dat kunnen zich zowel de managers als de journalisten aantrekken.

Wiens analyse is dat? Het lijkt mij dat jongeren de conclusie hebben
getrokken dat je gek bent als je vandaag de dag gaat betalen voor
informatie, terwijl je het ook gratis (Metro, Spits, internet) tot je
kan nemen. Laat de bejaarden zich maar suf betalen aan een
krantenabonnement is hun redenering. Het is echt niet door een gebrek
aan diversiteit of onderzoeksjournalistiek. Dat laatste is meer iets
voor ouderen en hoger opgeleiden om zich zorgen over te maken.

Het is aan de beleidsmakers om te constateren dat er zo een tweedeling
ontstaat tussen mensen die geld betalen voor hun informatie en de mensen
die gratis informatie (=minder goede) gebruiken.

Dat is veel belangrijker dan voorkomen dat er een bepaalde stad nog maar
1 krant is ofzo. Dergelijke angsten horen bij een verleden waarin je
door het eigendom van de krant van een stad de informatievoorziening van
die hele stad kon kopen.

Tegenwoordig is dat niet meer het probleem, het probleem is dat je
continue allerlei gratis krantjes, teletekst berichten, nieuwsschermen
in de tram, websites met nieuwskoppen, infotainment babbelnieuwsshows op
tv en wat niet al op je af krijgt gevuurd met een uitgebreid aanbod van
fragmentarische informatie. Zonder context, zonder analyse, zonder
betekenis. Want dat is te duur, alleen betaalbaar voor een handjevol
rijke academici die zich een kwaliteitskrant kunnen veroorloven en het
belang van dure informatie inzien. Amerikaanse toestanden...

--
ReindeR