Niet overdrijven: partijgenoten stappen op

Henk van Lingen henk at VANLINGEN.NET
Wed Apr 30 20:53:20 CEST 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

On Wed, Apr 30, 2003 at 07:58:16AM -0700, Mark Giebels wrote:

  > Ik kwam in de stemwijzers van de afgelopen jaren toch echt na D66 eerst
  > bij GroenLinks en de PvdA uit, en op afstand de VVD en ergens achteraan
  > bungelend het CDA.

  Ik ook.

  > onderwijs.
  > het
  >
  > Helemaal eens. En die inhoud lijkt me nou niet bepaald gegarandeerd met
  > het CDA en de VVD. Ik voorspel meer invloed van de markt en meer
  > centralisatie van bestuur in onderwijsinstituten. Geen democratisering
  > door empowerment van docenten en studenten dus.

  Inderdaad mogelijk. Bovendien, Michiel stelt terecht dat het niet
  alleen om geld gaat maar voor mij is nog niet duidelijk hoe makkelijk
  er van de 2.5 miljard is afgestapt naar de 700 miljoen max nu.
  Natuurlijk wordt er gezegd dat die 2.5 miljard van voor enige
  financiele tegenvallers is maar dat hangt natuurlijk samen met de
  te volgen begrotingspolitiek. En daarover tast ik nog steeds in
  de mist. Ik vind na enig zoeken op de website van het parool van gisteren:

  "De partijen zijn overeengekomen circa vijftien miljard euro te
  bezuinigen, en dat het onderwijs daarbij wordt ontzien. Hoe groot dat
  bedrag uiteindelijk zal zijn, hangt onder meer af van de bezuiningen op
  andere posten.
  De partijen proberen in 2007 op een begrotingsevenwicht of hooguit een
  minimaal tekort uit te komen."

  Wellicht kan Bert ons nog even terzake bijpraten en kan Michiel
  nog even aangeven hoe een en ander zich verhoudt met zijn bijdrage
  over de Staatschuld uit september:

  http://nic.surfnet.nl/scripts/wa.exe?A2=ind0209&L=d66&P=R13171

  Het is vanuit partijperspectief prachtig dat er nu een afspraak
  ligt over een gematigd districtenstelsel ( en voor mij ook zeker
  acceptabel zolang de evenredige vertegenwoordiging maar gewaarborgd
  blijft) maar voor mij blijft cruciaal voor instemming met het
  beoogde akkoord hoe er met begrotingspolitiek en bezuinigingen
  wordt omgegaan en wat we overeind houden van onze verkiezingsbeloften
  inzake onderwijs (een miljard lijkt me wel het minste).

  En o ja, dat gematigd districtenstelsel stond de laatste keer ook
  in het programma bij PvdA en CDA als ik me niet vergis, dus dat kan
  op zichzelf niet voldoende reden zijn de gestrande poging van PvdA/CDA
  te vervangen lijkt me.

  Groeten,

--
|  (o-  Henk van Lingen                           <henk at vanlingen.net> |
|  /\                                         Utrecht, The Netherlands |