Niet overdrijven: partijgenoten stappen op

Mark Giebels mark at GIEBELS.ORG
Wed Apr 30 16:58:16 CEST 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Je slaat wel door Michiel. Of vind je onderwerpen als vernieuwing van de
landbouw, duurzaam milieubeleid, drugsbeleid, europa, democratisering in
brede zin, medisch-ethische kwesties, asielbeleid, van ondergeschikt
belang voor ons?

Ik kwam in de stemwijzers van de afgelopen jaren toch echt na D66 eerst
bij GroenLinks en de PvdA uit, en op afstand de VVD en ergens achteraan
bungelend het CDA.

> laten we niet stoer gaan doen over 700 of meer miljoenen voor
onderwijs.
> De essentie bij het verbeteren van onderwijs is niet alleen geld maar
> vooral vrijlaten en hervormen. Het gaat vooral om de inhoud niet om
het
> geld.

Helemaal eens. En die inhoud lijkt me nou niet bepaald gegarandeerd met
het CDA en de VVD. Ik voorspel meer invloed van de markt en meer
centralisatie van bestuur in onderwijsinstituten. Geen democratisering
door empowerment van docenten en studenten dus.

> veel leden besteden veel aandacht aan de koppeling en aan ons sociaal
> gezicht. D66 heeft nooit van de koppeling de test van haar sociaal
> geweten gemaakt, al sinds 1989 niet. Wat voor ons essentieel is het
> verhogen van arbeidsparticipatie en integratie. Daarvoor hervormen WAO
> en arbeidsmarkt beleid.

Weer eens, maar niet op de asociale wijze waar CDA en VVD doorgaans voor
kiezen. Ook hier gaat het om verschaffen van kansen aan de mensen waar
het om gaat, niet om het afknijpen van die groep en ze zo de
arbeidsmarkt op jagen. En waarom denk ik bij CDA/VVD nou precies aan dat
laatste?

> Nu pvda en d66 geen communicerende vaten zijn is een zakelijke
> benadering van coalitieparners noodzakelijk. Nostalgie aan een brede
> beweging met pvda is overdreven en doet geen recht aan het gegeven dat
> we de afgelopen 8 jaar - zowel landelijk als lokaal- door de
> neo-regenten van de pvda zijn genaaid.

Kan allemaal zo zijn, maar is *absoluut* geen reden om dan maar pesterig
met de conservatieven in zee te gaan. Daarmee verloochenen we slechts
onszelf. En ja, natuurlijk is dit alles afhankelijk van het
onderhandelingsresultaat, maar met zes zetels en een LPF in de opositie
(waardoor we voor het gros van het door CDA/VVD gewenste beleid niet
nodig zijn in de kamer) acht ik de kans zeer klein dat daar iets
positiefs uit kan komen.

> Dat neemt niet weg dat ik kritisch blijf over deelname aan regeren.

En ik met jou.

Groeten,
Mark Giebels