[Re: gestaalde kaders?]

Frans Vermeer fv at KW.NL
Wed Apr 30 14:59:11 CEST 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

At 13:09 +0200 30-04-2003, Bert Bakker wrote:
>REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
>Terechte vraag van Frans. Twee reacties:
>
>-Het gaat natuurlijk niet in de eerste plaats om het alternatief dat we
>voorkomen, het gaat allereerst om onze eigen overtuiging dat we een verschil
>kunnen maken en dat we positief kunnen bijdragen aan Nederland, en niet om
>'burgemeester in oorlogstijd' te zijn;

Dat stelt mij gerust. En moet leiden tot een kritisch bekijken vanhet
uiteindelijk onderhandelingsresultaat.

>  Dat ligt aan
>reëel te toetsen aan het programma van het CDA.

Hoe bedoel je dat precies? Ik kan me voorstellen dat je het
onderhandelingsresultaat toest aan het programma van de andere om te
kijken of je genoeg uit de onderhandelingen hebt gehaald. Goed om de
vaardigheden van de onderhandelaars te toetsten. Maar niet geschikt
om te beoordelen of een resultaat goed genoeg is. Stel je voor (als
rekenmodel niet als politieke realiteit) dat het cda een bredere
coalitie ambieert en en naast d66 ook de sgp erbij vraagt dan is
onderhandelingsresultaat dat volstrekt onaanvaardbaar is vanuit een
program vergelijking toch een goed resultaat. Kortom voor de
beoordeling van het resultaat moet het worden getoetst aan onze
normen en waarden en niet aan de programma's van de andere partijen.

Groet

Frans